Ik gebruik regelmatig contactform 7 om een contactformulier mee te maken. Hierbij merk ik de laatste tijd dat, ondanks de melding ‘Uw email is met succes verstuurd’, ingevulde formulieren niet aankomen. Dit kan verschillende redenen hebben. In dit artikel daarom een overzicht hoe je jouw contactformulier kunt testen. Daarbij ga ik uit van de plugin Contactform7.
Contactformulier testen
Als eerste dien je het juiste emailadres te gebruiken anders zie je natuurlijk nooit iets verschijnen. Check daarom altijd in ieder geval de volgende twee aspecten:
- Bij Instellingen, Algemeen dient het juiste emailadres ingesteld te staan.
- Als je een contactformulier (zoals contactform7) gebruikt door middel van een plugin bekijk dan of daar het juiste emailadres wordt gebruikt. Ga naar Contact, contactformulieren, open het juiste formulier (door op ‘bewerk’ te klikken) en ga naar het tabblad ‘Email’. Hier dient in het ‘Aan’ veld het juiste emailadres te staan.
Bovenstaande is correct ingevuld en toch blijkt tijdens het testen van het contactformulier dat je mail niet aankomt.
Juiste domeinnaam
Ga daarvoor terug naar stap 2. zoals hierboven beschreven en zorg ervoor dat in het ‘Van’ veld een emailadres is ingevuld dat dezelfde domeinnaam noemt als het domein waarvan het formulier wordt verstuurd.
Dus: is jouw website domeinnaam: “http://www.ditismijnwebsite.nl” dan dient het emailadres in het ‘Van’ veld in je contactformulier zoiets te zijn als: “[email protected]” of “[email protected]”.
Gebruik SMTP
Heb je dat ook afgetikt en komt het formulier nog steeds niet binnen in je inbox? Dan gaan we naar de volgende (en hopelijk laatste) stap. We gaan SMTP gebruiken om ervoor te zorgen dat je contactformulier aan komt. Ik gebruik hiervoor zelf de Postman plugin. Deze plugin helpt je om ervoor te zorgen dat de mail die wordt verstuurd via jouw wordpress website ook daadwerkelijk aankomt in de desbetreffende mailbox. In een andere blog zal ik de gedetailleerde instellingen van deze plugin bespreken.
Voor nu is het belangrijk om te weten dat je jouw SMTP instellingen kunt achterhalen door even contact op te nemen met je webhoster. Of, als je Outlook of Apple mail gebruikt, de instellingen aldaar te checken. Ik zal dit blog updaten als de Postman plugin blog klaar is door hier een link toe te voegen naar dat blog.
Hulp nodig?
Ik kan me voorstellen dat je formulier niet aankomt op dit moment. En dan mis je dus (verkoop)kansen. Mocht ik je hiermee kunnen helpen, bel me, mail me ([email protected]) of vul mijn contactformulier (ja, ja, ik heb er ook eentje) in.