Hoe maak je relevante, waardevolle verhalen met gebruik van tekst, beeld en/of geluid? En hoe sluiten deze verhalen aan bij de belevingswereld en interesses van je publiek? Zet contentmarketing in voor jouw onderneming! Aan de hand van zes stappen bespreek ik in deze blog hoe je vorm kunt geven aan het maken van een contentmarketingplan.
Welke zes stappen zet je om je contentmarketing vorm te geven?
- Positionering
- Contentformule
- Rubrieken en programmaformats
- Contentplanning
- Redactie
- Contentmapping
Stap 1: Positionering
Bij contentmarketing is het van belang om niet te denken in producten en diensten. Het helpt hierbij om meer te denken als tijdschrift. Beantwoord daarom deze vraag voor jezelf: Wat voor magazine is jouw onderneming?
Stap 2: Contentformule
Tegenwoordig kiest de doelgroep jou in plaats van andersom. Je kunt daardoor beter je ‘publiek’ beschrijven zodat je een beeld krijgt waarin dit publiek is geïnteresseerd. Laat daarbij jezelf zien en blijf dicht bij je ‘Why‘. Bepaal bij deze stap ook je tone-of-voice: Wat voor gevoel moet je publiek overhouden na het bekijken van jouw content?
Stap 3: Onderwerpen en formats
Een magazine is gevuld met verschillende onderwerpen. Bedenk bij deze stap de onderwerpen waarmee je je publiek wilt bereiken en wilt binden.
Houdt naast de onderwerpen rekening met:
- Contentcuratie (= het aanpassen van bestaande content interessant voor jouw publiek)
- Maak herkenbare, zich herhalende elementen (zo word je een bron van specifieke content en weet je publiek waarvoor ze bij jou moeten zijn).
- Kanaalkeuze en contenttype. Hier leid je je publiek naar toe (daar staat een vervolgactie klaar voor de bezoeker). Gebruik tekst, beeld, audio en video.
- De plek waar je publiceert (Linkedin, Facebook, Twitter, Instagram, nieuwsbrief, blog)
Stap 4: Contentplanning
Zorg dat je vaste onderwerp(en) op vaste tijdstippen plaatst voor de herkenbaarheid. Dit is puur het publicatiemoment. Door de productietijd van je content kent, weet je wanneer je dient te starten met de voorbereidingen. Bepaal ook de verschijningsfrequentie van je onderwerpen.
Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat je effectiever en efficiënter vorm geeft aan je campagnes wat je meer tijd en energie gaat opleveren!
Stap 5: Redactie
Bij een magazine maak je gebruik van een redactie. Deze redactie heeft verschillende rollen (hoofdredacteur, eindredacteur). Deze rollen kun je zelf aannemen of uitbesteden. Doel is om actie in de tent te krijgen om daadwerkelijk te kunnen publiceren!
Stap 6: Contentmapping
Als laatste stap is het verstandig om zorgvuldig te plannen om je exposure te maximaliseren. Gebruik daarvoor onderstaande stappen. Dit wordt contentmapping genoemd.
- Bepaal het onderwerp voor in je ‘magazine’.
- Bepaal subonderwerpen (richtlijn: bepaal vijf subonderwerpen).
- Bedenk invalshoeken (gebruik vier invalshoeken; nu heb je twintig mogelijke berichten).
- Bepaal contenttypen en kanalen.
- Plan je berichten over een langere periode (hiervoor zijn handige tools zoals Buffer of Hootsuite.
Het maken van goede content kost tijd. Een goede voorbereiding helpt daarbij. Wil je meer weten? Vraag het me in de comments!