Websites, maar dan makkelijk

Dit is een blog van Social Pepper

Hoe maak je een website en waar let je op bij de navigatie op je website?

Hoe zorg je ervoor dat een bezoeker op een begrijpelijke en gemakkelijke manier de weg vindt op jouw website? Oftewel: Hoe maak je een website waar de navigatie goed is geregeld? In dit blog meer hierover! Meer details weten?

Hoe maak je een website waar je niemand de weg hoeft te vragen?

Welke aspecten zijn van belang bij het (laten) maken van een website? In het vorige blogdeel vertelde ik al over een site maken en de belangrijke aspecten.

Op een website is er niemand waaraan je de weg kunt vragen (zoals in het echte leven zeg maar). Daardoor is het erg lastig om:

  • Te weten of je alles hebt gezien of niet.
  • Waar je bent en welke kant je op moet.
  • Te onthouden wat je waar ook al weer kon terugvinden.

hoe maak je een website social pepper

Navigatie en je Homepage

Resultaat: Veel webgebruikers gebruiken bookmarks (ze slaan bezochte links op in hun browser) en ze gebruiken de ‘BACK’ button (de meest gebruikte knop in een browser). Met het voorgaande in het achterhoofd is het goed te begrijpen dat de Homepage* (de spreekwoordelijke poolster aan de hemel) zo enorm belangrijk is in de navigatie. En (een open deur, maar toch): Je navigatie moet ongelooflijk goed zijn op je website!

Navigatie, waarom?

De navigatie zorgt er namelijk voor dat we weten:

  • Waar we zijn.
  • Hoe we de website kunnen gebruiken.
  • Dat we vertrouwen hebben in de mensen van wie de website is (of diegene die hem heeft gebouwd).

Hierbij kun je rekening houden met:

  • Je logo. Dat is ALTIJD in beeld
  • Secties (het hoogste level van het menu) die altijd bovenin (een menu aan de linkerkant wordt ook nog geaccepteerd) zijn terug te vinden
  • Gebruikerszaken (zoals een login of contactpagina)
  • Een zoekbalk (indien van toepassing) om de bezoeker gemakkelijk dingen te laten (terug)vinden

Mag je je navigatie ook wel eens weglaten? Jazeker. Bij formulieren. Omdat je dan de bezoeker zo snel mogelijk wil laten ‘converteren’ (tot actie wil aanzetten). Geen afleiding daar dus!

Paginanamen of paginatitels

Paginanamen of -titels zijn de straatnaambordjes van het internet. Wat dien je te weten over paginatitels?

  • Elke pagina heeft een naam/titel nodig
  • De naam/titel moet op de juiste plek staan
  • De naam/titel moet prominent in beeld staan
  • Het moet kloppen met de link waarop ik klikte

Je bent hier

Om de bezoeker info te geven over waar hij/zij zich bevindt kun je:

  • Een pointer (zoals een klein driehoekje) laten verschijnen in het menu bij de pagina waar hij/zij is
  • De tekstkleur laten veranderen
  • Dikgedrukte tekst gebruiken
  • De knop een andere kleur geven of deze een ‘reverse’ kleur geven (dus zwart wordt wit en andersom).

Hoe maak je een website en wat zijn broodkruimels?

Broodkruimels (breadcrumbs) laten je zien waar je bent (waarom heten ze zo? Dat komt door het verhaal van Hans & Grietje). Zet ze:

  • Aan de bovenkant van de website
  • Gebruik ‘>’ als teken tussen de pagina’s of ‘levels’
  • Maakt het laatste item dikgedrukt zodat een bezoeker weet waar hij/zij zich bevindt.

Hoe weet je of dat je bovenstaande juist hebt geïmplementeerd? Stel jezelf deze vragen:

  • Welke website is dit (waar is het logo)?
  • Op welke pagina ben ik (paginanaam/-titel)?
  • Wat zijn de belangrijkste secties van deze website?
  • Welke keuzes heb ik op deze pagina (navigatiemogelijkheden)?
  • Waar ben ik (broodkruimels)?
  • Hoe kan ik zoeken?

* = Ik wilde in dit blog de Homepage bespreken maar door de hoeveelheid tekst doe ik dit in een volgend blog.

In dit blog heb ik je meer verteld over: Hoe maak je een website met goede navigatie zodat een bezoeker weet waar hij/zij zich bevindt op jouw website? Opmerkingen of toevoegingen? Zet ze er hieronder bij!

bron: Don’t make me think van Steve Krug

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

(Nieuwe) website nodig? Verzend je e-mailadres en ontvang een persoonlijke code voor 3 maanden gratis onderhoud bij afname van een website.