Dit is een blog van Social Pepper

Neem jij deze stappen bij jouw socialmediacampagne?

socialmediacampagne

Denk jij na over de te nemen stappen als het gaat om de uitvoer van een socialmediacampagne? Weet je waar je doelgroep zich bevindt? Wat zijn je doelen? Welke strategie gebruik je en welke middelen zet je in? Hieronder een methode die je kunt toepassen bij jouw socialmediacampagne.

Om de kans te vergroten een geslaagde socialmediacampagne uit te voeren kun je gebruik maken van een strategie. Een van de eerste modellen die specifiek voor social media inzet is ontwikkeld, is de POST methode. De invulling is de volgende:

P – People

O – Objectives

S – Strategy

T – Technology

People

De crowd, of je doelgroep, die je wilt bereiken met de campagne. Op welk platform bevindt je potentiële klant zich? Waar vind je influencers die je kunt inzetten voor je campagne? Voor je analyse kun je de Forrester Technographics Profile gebruiken. Zo bepaal je waar de doelgroep zich bevindt en hoe ver de doelgroep is in het gebruik van social media. Ga op onderzoek uit om erachter te komen hoe je effectief gebruik kan maken van de activiteiten van de doelgroep.

Objectives

De objectives zijn de doelen. Deze doelen worden gekoppeld aan vijf manieren van marktbenadering:

  • Listening (luister om je klanten beter te begrijpen)
  • Talking (verspreid je boodschap)
  • Energizing (zet je merkfans in om je producten/diensten aan te prijzen)
  • Supporting (faciliteer een platform waarbij klanten en fans elkaar onderling helpen)
  • Embracing (integreer klantervaringen en -meningen in het ontwerpen van nieuwe producten/diensten)

socialmediacampagne-2

Strategy

Denk na over hoe je als onderneming de klantrelatie kunt veranderen door de inzet van social media. Ga je klanten inzetten als ambassadeurs, ga je voor co-creatie of ga je simpelweg voor meer naamsbekendheid? Door het maken van een explicite keuze weet je welke acties er nodig zijn om het doel te realiseren. Daarnaast is duidelijk welke middelen ingezet dienen te worden om het succes meetbaar te maken. Natuurlijk is hierbij de steun nodig van alle medewerkers in de onderneming (intern draagvlak).

Technology

Technology staat voor de middelen en technieken die worden ingezet zodat je onderneming zich kan profileren. Je maakt de juiste keuze door als eerste te weten waar je doelgroep zich bevindt. Ten tweede weet je dat je jouw doelen op die manier kunt behalen. En ten derde past het op de weg die de onderneming in wil slaan als het gaat om de inzet van social media. Voorbeelden:

  • Twitteraccounts
  • Facebookbedrijfspagina
  • YouTubekanaal
  • Inzet van een App

De POST methode is één van de eerste modellen die een kader schept waarbinnen social media op strategisch niveau kan worden ingezet.

Meer lezen over de POST methode?
Zie: www.socialmediamodellen.nl