Laat ik bij het begin beginnen. Ook goede SEO (= zoekmachine optimalisatie) begint met een goede strategie. In dit blog ga ik laten zien hoe ik bij een SEO check start vanuit een strategisch oogpunt.
Hulp nodig bij je SEO check? Neem contact op!
SEO check
Hieronder de stappen die een aantal SEO tips bevatten om goede, zoekmachine vriendelijke content te maken. Daarbij dienen de volgende vragen te worden beantwoord als je een website gaat (laten) ontwikkelen:
- Hoe beginnen we met de SEO en content strategie?
- Wat zijn de beste doelen, plannen en guidelines?
- Hoe kies je de beste zoekwoorden?
- Hoe houd je het schip drijvende?
Dit zijn de uitgangspunten voordat we overgaan tot daadwerkelijke uitvoering.
Stappen in strategische zoekmachine optimalisatie
- Voer een online ‘audit’ uit
- Schrijf een (kortbondig) strategie document
- Identificeer en research jouw zoekwoorden
- Plan een netwerk architectuur (leg ik zo uit, komt goed!)
- Maak een sitemap
- Bekijk de content en zoekwoorden relaties die er (al) zijn
- Gebruik een SEO check formulier per websitepagina
Hieronder komende de 7 stappen aan bod.
Online audit
In de online audit kun je de volgende zaken onderzoeken: online reputatie management, zoekwoordenverkeer van jezelf en concurrenten, inbound links (of backlinks; oftewel: welke websites linken naar jouw website?) en canonicalization (het voorkomen van duplicate content).
Strategie document
Schrijf een kort, puntsgewijs document met daarin: Het doel van de website, uitdagingen/problemen, wie is je doelgroep, wat zijn je verkooppunten, welke andere marketinginstrumenten zijn er en hoe integreren ze met je website, wat is de planning als de eerste versie van de website af is?
Jouw zoekwoorden
Welke zoekwoorden, synoniemen en typefouten zijn voor jou van belang? Gebruik een tool als Google Adwords om zoekwoorden te bepalen. Google trends kan je hierin eveneens ondersteunen.
Netwerk architectuur
Breng in kaart wat er online allemaal is en wat er kan worden opgeruimd. Zet het op papier. ZIjn er meerdere (micro) websites? Verwijzen ze naar elkaar? Wat is je primaire website? Zijn er meerdere domeinen?
Sitemap
Maak een overzicht van hoe de website er uit gaat zien. Zet het in een excel spreadsheet (ikzelf zet het in een word document op 1 A4), of gebruik een tool zoals Visio. Houd de menustructuur simpel en begrijpbaar en houd rekening met de customer journey die samenhangt met jouw ‘sales funnel’. Bepaal waar je call-to-actions dienen te worden geplaatst op de website.
Relaties
Kun je zelf voldoende goede content maken? Ga je bloggen met of voor anderen? Ontwijk onderwerpen in je blogs waarvan je weet dat dat minpunten gaat geven in zoekmachines. Maak een klein overzicht door je primaire zoekwoord(en) te koppelen aan een specifieke websitepagina.
SEO check formulier
Heb je goedkeuring nodig van collega’s of een meerdere? Gebruik dan een korte checklist waar een handtekening onder wordt gezet. Hierdoor kan er achteraf geen discussie zijn over de uitvoering.
Een ander aspect bij je SEO check is de laadsnelheid van je website. Lees hier mijn blog: Hoe laat je een wordpress website sneller laden?
Nog aanvullingen? Voeg ze hieronder toe!