Veel mensen zoeken nu via spraak in plaats van dat ze trefwoorden in een zoekbalk typen. Soms is het gewoon makkelijker om te zeggen: ‘Oké Google, wat is de dichtstbijzijnde koffieshop?’ of ‘Hé Siri, zoek een recept voor veganistische lasagne’.
Daarom is spraakgestuurd zoeken de toekomst van online interactie. Miljoenen mensen gebruiken het dagelijks voor alles, van het vinden van informatie tot winkelen tot het bedienen van hun slimme huizen.
Simpel gezegd: als je WordPress-site niet is geoptimaliseerd voor spraakgestuurd zoeken, mis je een hoop waardevol verkeer.
In dit blogbericht gaan we dieper in op waarom spraakgestuurd zoeken SEO zo belangrijk is en hoe je je WordPress-site kunt optimaliseren om die spraakgestuurde zoekopdrachten te vangen.
Waarom is spraakgestuurd zoeken belangrijk?
Spraakgestuurd zoeken wordt snel de standaardmanier waarop mensen online informatie vinden. Tenzij je website is geoptimaliseerd voor spraakgestuurd zoeken, wordt deze minder relevant en loop je waardevol zoekverkeer mis.
Dit komt omdat het zo handig is om gewoon met een slimme assistent te praten op jouw telefoon of apparaten in huis. Onderzoeken in de VS tonen aan dat 62% van de volwassenen spraakassistenten gebruikt. Daarnaast gebruikt 27% van de wereldwijde internetgebruikers spraakgestuurd zoeken op mobiel.
De drie populairste spraakgestuurde zoekapps wereldwijd zijn Alexa, Google Assistant en Siri.
Veel mensen gebruiken spraakgestuurd zoeken om direct antwoord te krijgen op hun vragen, zoals de routebeschrijving naar een winkel of om te weten wanneer deze sluit. Ze rijden misschien en kunnen niet naar een scherm kijken en verwachten dat hun virtuele assistent het antwoord meteen tegen ze zegt zonder een website te hoeven bezoeken.
Op andere momenten wil een gebruiker misschien tijd besteden aan het verkennen van de zoekresultaten en hun eigen onderzoek doen door websites te bezoeken. Ze kunnen bijvoorbeeld op zoek zijn naar de beste prijs voor een product, willen leren hoe ze hun voertuig het beste kunnen repareren of een doe-het-zelfproject in huis uitvoeren.
Omdat ze erkennen dat dit een groeigebied is, voegen veel WordPress-website-eigenaren spraakgestuurd zoeken toe aan hun websites. lees hier meer over een voice search plugin die je hiervoor kunt gebruiken.
Het belangrijkste is echter om spraakgestuurd zoeken SEO te doen en ervoor te zorgen dat je deze belangrijke verkeersbron niet mist. Zoekmachine-ranking is cruciaal, omdat bijna 68% van de klikken van spraakgestuurd zoeken afkomstig is van de eerste 5 resultaten op de pagina met zoekresultaten.
Laten we nu eens kijken hoe je jouw website kunt optimaliseren voor spraakgestuurd zoeken:
1. Richt je op zoekwoorden van een gesprek
2. Gebruik schemamarkeringen
3. Optimaliseer voor lokale SEO
4. Optimaliseer je Google snippets
5. Verbeter de technische SEO aspecten van je website
Normale taal: Zoekwoorden in een gesprek
Wanneer mensen spraakgestuurd zoeken, spreken ze normaal Nederlands. Ze gebruiken niet dezelfde trefwoorden die ze in de zoekbalk van Google zouden typen. In plaats van ‘beste pizza Breda’ te typen, vragen ze misschien: ‘Oké Google, wat is de beste pizza in Breda?’
Dus als je wilt dat je website inhoud wordt geoptimaliseerd voor deze spraakgestuurde zoekopdrachten, moet je hetzelfde, alledaagse Nederlands gebruiken. Met andere woorden, je moet schrijven zoals je spreekt. Je kunt je dan ook het beste richten op long-tail zoekwoorden. Dit zijn langere en specifiekere zoekopdrachten waar websitebezoekers naar zoeken en ze hebben vaak de vorm van vragen.
Natuurlijke taalzoekopdrachten zoals deze bieden inzicht in de bedoeling van de gebruiker. Dus in plaats van alleen te proberen exacte trefwoorden te matchen, moet je ervoor zorgen dat je de bedoeling van de gebruiker begrijpt en meeneemt in je content.
Er zijn veel long-tail-trefwoordgenerators die je kunt gebruiken om deze langere zinnen te ontdekken. Handige tools hiervoor zijn b.v. LowFruits of All in One SEO.
In het kort kunnen deze tools (hoofd)trefwoorden analyseren en hun zoekvolume laten zien. Hierdoor wordt duidelijk welke woorden het meeste websiteverkeer opleveren. Het is handig om prioriteit te geven aan woorden met een hoog volume en een lage moeilijkheidsgraad.
Schema markup
Mensen gebruiken spraakgestuurd zoeken als ze niet naar een scherm kunnen kijken, zoals wanneer ze autorijden. Ze hebben de virtuele assistent nodig om gesproken antwoorden te geven, zoals stapsgewijze routebeschrijvingen naar een winkel of de sluitingstijd. Dit kan alleen als de zoekmachines de inhoud van een website begrijpen. Om dat te doen, herkennen en gebruiken ze gestructureerde gegevens in de vorm van schema markup.
Schema markup is een speciaal type HTML-code dat achter de schermen aan je website wordt toegevoegd. Het helpt zoekmachines inhoud te begrijpen, zoals blogberichten, producten, recepten, evenementen en meer. De gestructureerde gegevens maken het voor zoekmachines en virtuele assistenten eenvoudig om de content in zoekresultaten te laten zien.
Gebruik je de Yoast SEO plugin in je WordPress website? Lees dan meer over schema markup op de Yoast website.
SEO voor een lokaal bedrijf
Bedien je jouw klanten of opdrachtgevers vooral lokaal? Maar liefst 76% van alle spraakzoekopdrachten zijn mensen die op zoek zijn naar lokale producten en diensten. Ze zoeken misschien naar de routebeschrijving van je winkel terwijl ze rijden of vragen naar het dichtstbijzijnde restaurant als ze plannen maken met vrienden. Zorg dus voor een duidelike weergave van jouw bedrijfsadres, contactgegevens, openingstijden en andere belangrijke bedrijfsinformatie.
Je kunt het voor virtuele assistenten eenvoudig maken om bovenstaande vragen te beantwoorden en meer klanten naar jouw bedrijf te leiden door lokale schema’s aan de website toe te voegen.
Google snippets
Featured snippets zijn de resultaten die bovenaan een Google-zoekresultatenpagina worden weergegeven. Wanneer je bv. naar een recept zoekt, plaatst Google de beste resultaten vaak bovenaan de pagina in een featured snippet. Omdat deze snippets boven de normale zoekresultaten worden weergegeven, kunnen ze veel meer verkeer naar jouw website leiden.
Bij spraakgestuurd zoeken leest een virtuele assistent vaak gewoon het featured snippet voor aan de gebruiker. Dat is een belangrijke reden waarom 40% van de spraakgestuurde zoekresultaten featured snippets bevat. Een featured snippet wordt gekozen door Google. Het gebruik van schema markup op je website helpt echter wel!
Zorg voor een goeie SEO technische website
Vergeet tenslotte niet om er altijd voor te zorgen dat technisch gezien je website 100% up-to-date is voor de zoekmachine(s). Denk hierbij o.a. aan je hostingabonnement en daaraan gekoppelde snelheden, je eigen (WordPress) website laadsnelheid, het slotje bovenin je website (een zogenaamd SSL certificaat), responsive design voor de gehele website, optimalisatie van je websiteafbeeldingen, een levende website met regelmatig nieuwe content en een goede beveiliging van je website.
Onderhoud uitbesteden
Geen tijd om alles zelf bij te houden of geen kennis van de techniek? Overweeg dan om je SEO uit te besteden zodat de kans dat je website niet wordt gevonden wordt geminimaliseerd.
Hulp nodig met jouw WordPress website? Of andere vragen over websites? SEO vragen? Geen probleem! Social Pepper kan je ondersteunen als het gaat om AI kennis, Elementor, Spectra, WordPress, Shopify of programmeerwerk. Ondersteuning nodig? Neem dan contact met ons op. Of bel 0031611210036!