Als ondernemer denk je eraan te beginnen met de inzet van social media. Maar waar moet je dan in godsnaam beginnen? In deze blog de stappen die je in dat proces kunt zetten en die zaken waar je rekening mee kunt houden.
Social business
Bevind je je in de B2C markt dan is het verstandig, direct te beginnen. Simpelweg omdat je klanten er al mee bezig zijn. In een B2B markt is de uitdaging groter, maar ook voor low-involvement producten liggen er kansen bij de inzet van social media (zoals co-creatie), zolang je er creatief mee omgaat (zie: BAM case).
Pionier en experimenteer
In het begin, met het zetten van de eerste stappen, is het eigenlijk gewoon een kwestie van ‘doen’. Ga pionieren, ga experimenteren. Bij sommige bedrijven is er een duwtje in de rug voor nodig om de stap te nemen (KLM, de aswolk en Rabobank DDos aanval). Dit noemt men de zogenaamde ‘spark’. Als je de stap neemt, zorg er dan voor dat er minimaal één persoon is die social media helemaal ziet zitten. Hij of zij kan de rest op sleeptouw nemen.
Stel nog geen doelen, maar denk wel na vanuit welke afdeling (HR, IT, directie, sales) je begint met de opzet. Naarmate je kennis toeneemt zal je beseffen (bij meerdere werknemers) dat je interne afspraken nodig hebt. Let op: Social media gaan gebruiken is niet gratis. Het kost je minimaal het loon van de werknemer die er mee aan de slag gaat.
Next step
In de volgende fase ga je meer nadenken over de te vormen community en hoe je deze levend kunt maken en houden. Je geeft inhoud aan de contentstrategie (er zijn veel (interne) verhalen te vertellen aan de buitenwereld!) en je bepaalt of je een centrale (iedereen zit fysiek bij elkaar) of decentrale hub inzet, gecoördineerd door een social mediamanager. Langzaam maar zeker stel je doelen op om te bekijken of de inzet van social een positieve bijdrage heeft aan de bedrijfsresultaten.
Succes
Wil je in de daarop volgende fase echt succes met social media hebben, dan betekent dit een volledige integratie van social in je onderneming. Zo zul je kritisch dienen te kijken naar diverse bedrijfsprocessen. Social vereist nu eenmaal een snelle respons, dus intern dient dat goed geregeld te zijn. Je gaat social automatiseren (niet teveel!). Intern maak je duidelijk dat het niet erg is om fouten te maken, maar dat je wel graag wilt dat iedere medewerker meedoet. Dit zorgt voor een bedrijfscultuur waar ruimte is voor creativiteit.
In de praktijk blijkt dat social media inzet invloed heeft op kostenbesparingen, invloed heeft op aandeelhouderswaarde, omzetverhogend werkt en dat je merk online gemaakt of gekraakt kan worden.
Toekomst
Met het ouder worden van de millennials, de IoT (Internet of Things) en het feit dat samenwerken steeds belangrijker gaat worden in onze economie lijkt het er sterk op dat social een prominente plaats blijft houden in de toekomst. Let er wel op:
- Social gaat nog steeds over mensen,
- Als je het doet doe het dan goed
- Het draait om engagement en als laatste:
- Social media helpen om mensen met elkaar te laten communiceren en om met elkaar samen te werken!
bron: social media? social business! Gerrita van der Veen. Bekijk de recensie van dit boek.