shopify partner social pepper

Dit is een blog van Social Pepper

Hoe kun je een bruikbare website laten maken?

Ik ben eindelijk begonnen aan het boek van Steve Krug: ‘Don’t make me think’. Het gaat over de vraag hoe je een bruikbare website kan laten maken. In meerdere blogs ga ik een samenvatting geven over de inhoud van dit boek. Interesse in een professionele website?

Een bruikbare website laten maken

De definitie die Steve gebruikt in zijn boek is de volgende:

Een gemiddeld persoon (of zelfs minder dan gemiddeld) met gemiddelde mogelijkheden en gemiddelde ervaring weet hoe hij of zij een ‘ding’ moet gebruiken zonder dat het meer moeite kost dan waard is. Oftewel:

Laat me niet nadenken!

Als je een website maakt of laat maken dan is het doel om alle vraagtekens die een gebruiker kan hebben bij de website, weg te nemen. In de eerste plaats: zorg er altijd 100% voor dat duidelijk is dat links en knoppen klikbaar zijn (een gebruiker wil geen millisonde nadenken of dat iets klikbaar is of niet). Mensen willen niet hoeven te puzzelen over hoe ze iets dienen uit te voeren.

Niet nadenken

In de tweede plaats: waar wil een gebruiker niet over nadenken bij een bezoek aan een website? Hieronder een lijst:

  • Waar ben ik?
  • Waar moet ik beginnen?
  • Waar hebben ze de … geplaatst?
  • Wat zijn de meest belangrijke aspecten op de website?
  • Waarom heet dit zo?
  • Is dat een advertentie of een deel van de website?

Maak onderwerpen vanzelfsprekend

Probeer het je doel te maken dat alle pagina’s vanzelfsprekend zijn of tenminste zelfverklarend zijn. Waarschijnlijk denk je: ‘natuurlijk moet alles zo duidelijk mogelijk zijn bij het laten maken van een website, want anders gaat de bezoeker naar de concurrent’. Heel goed argument, maar er zijn nog andere, belangrijkere redenen om een website vanzelfsprekend te maken, namelijk:

  • We lezen geen websites, we scannen ze.
  • We maken geen optimale keuzes, we kiezen de eerste meest voor de hand liggende optie.
  • We lezen geen instructies, we ‘modderen’ voort.

Als je een website laat maken of zelf maakt en je zorgt ervoor dat een bezoeker je website ‘snapt’, dan:

  • Is de kans groter dat de bezoeker vindt wat hij/zij zoekt.
  • Is de kans groter dat de bezoekers je gehele website snappen en niet alleen maar een bepaald deel.
  • Maak jij de kans groter dat je de bezoeker stuurt naar die delen van de website die voor jou belangrijk zijn.
  • Voelt de bezoeker zich slimmer en in controle wanneer ze jouw website gebruiken.

In het volgende blog over dit boek vertel ik meer over hoe je een website maakt voor ‘scannen’  in plaats van lezen en hoe je gebruikers zonder dat zij daarbij na hoeven te denken, keuzes laat maken.

bron: Don’t make me think van Steve Krug