In deze blog zetten we concrete tips op een rijtje die helpen om je webshop te optimaliseren. Met optimaliseren bedoelen we de webshop dusdanig inrichten en promoten dat je bezoeker het fijn vindt om te kopen in jouw webshop.
Techniek
Net als een website zonder webshop dient je site snel te laden. Gebruik hiervoor caching mogelijkheden en test de snelheid met Google Pagespeed. Gebruik qua bestandsgrootte kleine afbeeldingen (een paar Kb in plaats van 2 Mb) en zorg ervoor dat je website bij een goede hostingprovider wordt ondergebracht.
Zorg ervoor dat je webshop gebruik maakt van ‘rich snippets‘. Rich snippets zijn stukjes code die informatie zoals producten, reviews e.d. markeren. Google vindt ‘rich snippets’ leuk! Gebruik je al rich snippets of niet? Test het met Google structured data testing tool. In wordpress heb je daar handige plugins voor. Zoals deze wordpress plugin.
Conversie
Welke activiteiten kun je uitvoeren om de conversie op de webshop te verhogen? Gebruik loyaliteitsprogramma’s en kortingacties. Zorg ervoor dat je webshop op een smartphone er ook goed uitziet (responsive design dus). Zet Google Adwords in en breng de SEO van je website op orde. Ontwerp een goede homepage, creëer de best mogelijke check-out (gebruik weinig invulvelden, verminder het aantal nodige stappen en maak een duidelijke afrekenknop) en optimaliseer de winkelwagen (versterk het vertrouwen (https://), toon de belangrijkste USPs en verwijder afleidingen).
Daarnaast optimaliseer je natuurlijk de categorie- en productpagina’s, laat je jouw klanten reviews schrijven (Trustpilot met sterretjes) en gebruik je een keurmerk (Thuiswinkel waarborg).
Gebruik Google analytics om trechters en filters in te stellen. Maak gebruik van custom opgemaakte rapporten, overlay en maak gebruik van markers.
Marketing
Voor de marketing van de webshop kun je Google Adwords inzetten, social media gebruiken om te werken aan de naamsbekendheid, nieuwsbrieven versturen aan opgebouwde lijsten, affiliate-marketing inzetten (internetmarketing waarbij samenwerking met partners plaatsvindt die worden beloond voor het aanleveren van verkopen en/of leads), free publicity gebruiken (zoals een artikel in een dagblad of een gratis te downloaden e-book) en goede productbeschrijvingen maken in de webshop zelf.
Bedrijfsvoering
Wees altijd persoonlijk in de communicatie naar de klant. Houd je kennis up-to-date door de actualiteit te volgen en vakliteratuur tot je te nemen. Sta zo nu en dan stil bij de vraag of je het allemaal zelf nog kunt of dat je sommige bedijfsprocessen dient uit te besteden. Lever altijd zo snel mogelijk en zet je passie in bij het ondernemen!
Optimaliseren webshop
Veel bezoekers stoppen een product in hun winkelwagen maar rekenen niet af. Stuur berichten naar deze bezoekers en herinner hen eraan dat er nog ene product in hun winkelwagen zit. Analyseer je website om het orientatieproces te blijven verbeteren en maak een zogenaamde customer journey. Zorg dat de emails die je verstuurd steeds eenzelfde merkbeleving hebben en geef de juiste info aan je klanten zodat ze in actie komen.
Zelf nog onderwerpen toe te voegen? Laat het ons weten!