Websites, maar dan makkelijk

Dit is een blog van Social Pepper

Een site maken, waar let je op?

In mijn eerste blog over het boek van Steve Krug (Don’t make me think!) heb ik geschreven over waar je op let als je een bruikbare website wil (laten) maken. In dit blog gaan we verder met het boek. Waar let je nog meer op bij een site maken?

In dit blog meer over hoe je bij een site maken let op hoe deze snel kan worden gescand door de bezoeker. En hoe je gebruik maakt van alle zaken die we als gebruikers de afgelopen decennia als ‘gewoon’ zijn gaan zien bij het gebruik van een website.

Site maken voor scanning

Er zijn een aantal zaken die je kunt doen op een website om er voor te zorgen dat bezoekers begrijpen en zien wat de bedoeling is. Gebruik het voordeel van ‘conventies’ (zoals het feit dat het stopbord overal ter wereld hetzelfde eruit ziet, gebruik het vergrootglas voor de zoekfunctie en je logo plaats je linksboven op de website) omdat zij veel waarde geven.

site maken 1

Wanneer gebruik je geen conventie?

Je gebruikt geen conventie als hetgeen dat JIJ gebruikt op je site geen leercruve heeft (het is dus erg duidelijk wat je bedoelt en wat je er mee kunt) of het heeft zoveel toegevoegde waarde dat het een (zeer) kleine leercurve waard is. Wees dus creatief zolang het maar bruikbaar is.

(Overmatige) duidelijkheid overstijgt (een kleine ) (in)consistentie.

Hiërarchie

Gebruik effectieve, visuele hiërarchie op je website.

  • Hoe belangrijker, hoe prominenter.
  • Hoort het bij elkaar? Plaats het bij elkaar!
  • Horen onderwerpen hiërarchisch bij elkaar? Maak dat dan visueel duidelijk.

Splits het op

Splits pagina’s op in duidelijk gedefinieerde delen. Gebruikers kunnen snel beslissen welk deel belangrijk is voor hen en welke delen kunnen worden genegeerd.

Maak duidelijk wat klikbaar is

Het is zeer belangrijk dat een bezoeker weet wat klikbaar is! Als ervaren gebruiker weet je dat het pijltje een handje wordt als je de cursor over de website beweegt. Alleen werkt dit niet op een smartphone. Maak het dus te allen tijden duidelijk voor de bezoeker!

Verwijder zaken die afleiden

Niet alles kan belangrijk zijn, dus haal zaken die dat niet zijn weg. Prop niet niet teveel ‘stuff’ op je homepage en gebruik een opmaak die logisch is voor plaatsing van elementen op de pagina.

Maak je inhoud (= content) ‘scannable’

Gebruik koppen. Nog meer? Jep. Breng verschil aan in de verschillende niveaus van de koppen (kleinere lettergrootte en zet een kop dichter bij de paragraaf waartoe deze behoort. Houd paragrafen kort. Zeer kort. Gebruik lijsten met bullets en highlight belangrijke termen (maak ze dikgedrukt).

Laat gebruikers keuzes maken zonder bij na te denken

Belangrijk hierin is dat een gebruiker zo weinig mogelijk hoeft na te denken en met grote zekerheid weet dat hij/zij op een link klikt vanuit de juiste keuze.

Handige regel:

3 kliks waarbij je niet hoeft na te denken is hetzelfde als 1 klik waarbij je erg hard moet nadenken.

Als er toch uitleg nodig is omdat er dient te worden nagedacht, maak de uitleg:

  • Kort
  • Tijdig (wanneer je het echt nodig hebt)
  • Opvallend

Haal overbodige woorden weg

Het heeft voordelen om de woorden die niemand leest weg te halen:

  • De ruis op de pagina neemt af
  • De bruikbare content valt nog meer op
  • Het maakt de pagina’s korter zodat meer zichtbaar is zonder te scrollen

Bla bla bla tekst moet verdwijnen (geen ‘small talk’) en instructies moeten verdwijnen (het moet duidelijk zijn weet je nog?).

In de volgende blog meer over straatnaambordjes, broodkruimels en de homepage van je site.

bron: Don’t make me think van Steve Krug

(Nieuwe) website nodig? Verzend je e-mailadres en ontvang een persoonlijke code voor 3 maanden gratis onderhoud bij afname van een website.