De definitie van een social influencer
Een social media influencer is een persoon of een groep personen die een meer dan gemiddeld potentieel hebben om anderen te beïnvloeden doordat zij veel communiceren, zich centraal bevinden in een (sociaal) netwerk, hun grootte en overtuigende kracht.
Zo zijn er bloggers (een blog is een stuk tekst met meer dan 140 karakters), tweeters (creëren content die zorgt voor veel retweets en responses) en facebook forces (ontvangen veel likes, comments en ze krijgen serieuze aandacht met hun content).
Hoe kun je deze social influencers vinden?
- Gebruik een social media analyse tool (gedeeltelijk gratis: Socialbro).
- Zoek in je eigen volgers en kijk hoeveel volgers zij weer hebben.
- Zoek persoonlijk contact met je meest hartstochtelijke fans.
- Meet jouw eigen marketinginspanningen en het effect daarvan op social influencers en hun gedrag.
Feiten
- 74% van de mensen wordt bij een aankoop beïnvloed door social media.
- 81% van de mensen wordt beïnvloed door hun vrienden bij een beslissing om een aankoop te doen.
- 31% van de internet aankopen worden beïnvloed door blogs.
Vertrouwen
Ga relaties aan met social influencers om ervoor te zorgen dat mensen op een positieve wijze in aanraking komen met jouw product/dienst zelfs voordat ze überhaupt denken aan een aankoop. Denk er aan dat het te maken heeft met vertrouwen.
Voorbeelden van grote social influencers
- Facebook – Mari Smith.
- Engagement – Brian Solis.
- Marketing – Seth Godin.
Nog meer tips en tricks op het gebied van social influencers? Je feedback kun je hieronder kwijt!
Groeten,
Richard.