Dit is een blog van Social Pepper

Social Media monitoring: Effectiever werken en online kansen ontdekken!

social media monitoring

Je weg zoeken in het online media landschap kan als ondernemer soms knap ingewikkeld zijn. Je laat een website ontwikkelen, je wilt worden gevonden in google (zowel betaald als onbetaald) en je schrijft een paar keer per jaar een blog. Ook social media kanalen schakel je in om vooral niet het idee te krijgen dat je iets laat schieten.

1 november ga ik een pilot starten op het gebied van social media monitoring. Wil jij effectiever werken, leads binnen halen en nieuwe online relaties aangaan? Neem dan contact op! Aan het eind van dit blog volgt meer info.

Levert het iets op?

Je plaatst zo nu en dan berichten op diverse social media platformen. Maar of je dat nu iets oplevert? Het blijft lastig om vorm te geven en inzicht te krijgen of Facebook, Twitter, Linkedin, Instagram of Snapchat de juiste tools voor jou zijn om in te zetten. Gevolg: Heel veel accounts ‘bloeden dood’ wat natuurlijk eeuwig zonde is.

Kritisch

Ikzelf ben erg kritisch als het gaat om de inzet van social media als ondernemer. Ik heb wel één voordeel: Ik vind social erg, erg, erg leuk om te doen! Maar okee, ik als ZZP-er ben steeds op zoek naar de juiste manier om social voor mij in te zetten en zo toegevoegde waarde te hebben voor mijn klanten.

Ik bedoel, dit soort video’s gaat gewoon viraal, terwijl jij en ik maar zitten te zweten om hetzelfde bereik (liefst onbetaald) voor elkaar te krijgen (je mag dromen toch?).[/vc_column_text][vc_column_text]Aan de andere kant geniaal natuurlijk dat dit zo’n groot publiek bereikt. Klaarblijkelijk triggert het iets bij ons.

Grip krijgen

Hoe kun je toch enigszins grip krijgen op jouw online activiteiten? In de eerste plaats kun je niet overal tegelijk zijn. Maak keuzes! Ikzelf ben meer visueel ingesteld, dus Facebook, Instagram en Linkedin voeren bij mij de boventoon. Ik tweet zo nu en dan, maar ik ben geen ADHD-er, dus 50 berichten per dag eruit gooien doe (en wil) ik niet.

Doelen stellen

Wat kan helpen om richting te geven is het stellen van doelen voor jezelf. Dat kan zo simpel zijn als “Ik wil een xx aantal volgers”. Bepaal naast het doel ook de platformen die je daarbij gaat inzetten om dat doel te bereiken.

Experimenteer

Het mooie van online is dat je data kunt bijhouden. Staar je hier vooral niet blind op maar gebruik het om kleine veranderingen door te voeren. Ga je een workshop geven? Of wil je meer likes op je pagina? Experimenteer met een klein budget. Op Facebook en Linkedin kun je voor een paar tientjes al een leuke advertentie inzetten.

social-media-monitoring-1

Analyseer

Is de advertentie afgelopen? Bekijk de resultaten. Meestal kun je vrij snel zien wat je kunt verbeteren. Bij mijn laatste advertentie op Facebook kwam ongeveer 90 tot 95% van de interacties via de smartphone. Toen ik dezelfde advertentie weer aan zette heb ik ervoor gekozen om deze alleen op smartphones te laten zien. De PC heeft/had blijkbaar in dit geval geen nut.

Monitoren

Vanaf 1 november ga ik verder met experimenteren en uitproberen hoe ik mezelf en  klanten die behoefte hebben aan meer kennis over social (nog) beter kan helpen. Hiervoor ga ik een pilot opzetten met een online monitoring tool, genaamd Obi4Wan (inderdaad de naam komt van Star Wars). Met deze online monitoring tool is het mogelijk om in kaart te brengen WAAR en WAT er in jouw werkveld/branche allemaal online wordt besproken. Je kunt als je wilt hierop inspelen en zo nieuwe online relaties aangaan.

Daarnaast kun je met de tool verschillende rapportages maken, een eigen dashboard samenstellen met real-time resultaten en meerdere social media kanalen bijhouden. Berichten inplannen, reageren, webcare, het kan allemaal. En dat voor Facebook, Twitter, Linkedin, Instagram en zelfs WhatsApp! Heb je als onderneming interesse om samen de pilot in te gaan, neem dan contact op. In de pilot is nog ruimte voor 3 deelnemers.