Eyetracking
Hoe zorg je ervoor dat er een goede user experience ontstaat gebaseerd op hoe de bezoeker de informatie op een website zoekt en leest? Dat doe je door rekening te houden met hoe de ogen over een website bewegen. Oftewel: Eyetracking.
Feiten over eyetracking
Eyetracking bekijkt de absolute paden die de ogen afleggen wanneer een website wordt bekeken. Hier zijn wat feiten:
Bezoekers gebruiken een “E/F” patroon om een website te bekijken.
- Een “F” patroon wordt gevormd doordat een bezoeker minder en minder horizontaal scant naarmate de ogen naar beneden gaan op een website.
- Sommige bezoekers lezen meer dan een derde van een website en vormen zo een “E” patroon.
- 69% van de tijd spenderen bezoekers aan het bekijken van de linkerkant van een website.
- 80% van de bezoekers zoekt informatie boven de “vouw” (dat gedeelte van de website waarbij je nog niet hoeft te scrollen).
- De ogen van een bezoeker springen eerst naar de grootste afbeelding en gaan daarna op zoek naar informatie.
- Als het niet gaat om een specifieke landingspagina, dan wordt de rechterkant van de website niet bekeken door de bezoeker.
Invloed eyetracking op webdesign
Je kunt je websitedesign aanpassen door rekening te houden met eyetracking:
- Zo worden logo’s en merken die linksboven worden geplaatst 58% beter onthouden.
- Een button die met 10% wordt vergroot wordt makkelijker gevonden en is makkelijker te gebruiken.
- De interactie wordt verhoogd door buttons en links vlak naast elkaar te plaatsen.
- De ogen van een bezoeker focussen op witte ruimtes en raken makkelijk de weg kwijt als een landingspagina niet goed is ontworpen.
Ontwikkeling van een effectieve website
Een effectievere website ontwikkeling vindt plaats door in ieder geval deze doelen te stellen bij de bouw van een website:
- Snelle interactie
- Simpele navigatie
- Verhoogde gebruikserstevredenheid
Een effectief design zorgt daarnaast voor nadruk op:
- de onderneming
- de merknaam
- de diensten
- eventuele aanwezige advertenties
Design tips
- Plaats je logo linksboven en zet er geen (grote) afleidende banner naast in de header.
- Plaats belangrijke content aan de linkerkant van de website.
- Plaats je menu aan de bovenkant van de website of aan de linkerkant (maar het liefst bovenin).
- Houdt rekening met het “E/F” patroon als je afbeeldingen en tekst plaatst op je website.
- De eerste twee paragrafen op je pagina dienen de belangrijkste informatie te bevatten.
- Gebruik niet teveel tekst. Het wordt toch niet allemaal gelezen!
Heb jij nog tips & tricks? Plaats ze hieronder!
Groeten,
Richard
2 reacties
ik denk dat ik het goed heb gedaan…
zou iemand het aub willen chekken want dit artikel lijkt me echt intressant om toe te passen op me blog instauto.nl
als het niet zo is laat het me aub weten
Hi David, Dank voor je bericht. Je kunt als je wordpress gebruikt nog een plugin installeren genaamd clicky. Hier kun je een heatmap krijgen op basis van de analyse van de data van je bezoekers. Wees voorzichtig met de foto’s die je gebruikt voor je website. Hier kunnen auteursrechten op zitten (tenzij je de foto’s hebt gekocht). Op de homepage onder de 3 nieuwsitems staan volgens mij nog 3 nieuwsitems waarvan nu alleen maar een heel klein smal balkje is te zien. Ik zou dit oplossen, dat ziet er wat beter uit. Laat maar weten als ik nog iets voor je kan betekenen. Veel succes met de website!