En dan is het tijd om je websiteteksten te schrijven. Maar wat ga je dan op je website zetten? Wat ga je vertellen? In dit eerste deel van een drietal blogs laat ik zien welke aspecten van belang zijn bij het schrijven van je websiteteksten.
Heb je behoefte aan (nieuwe) teksten voor je website? Of weet je dat je beter wordt gevonden via Google als je regelmatig blogt? Maar je hebt er geen tijd voor? Of geen zin in? Neem dan contact op en laat mij ze voor jou schrijven. Bel +31 6 11210036 voor informatie!
Waarnaar toe?
Als eerste ga je bepalen waar je naartoe wilt. Stel je daarbij de vraag wat het doel is van je website. Zorg ervoor dat je website en teksten herkenbaarheid en vertrouwen uitstralen. Zorg ervoor dat de teksten die je plaatst passen bij de afbeeldingen en het design dat je gebruikt.
Zorgt bovenstaande ervoor dat de bezoeker denkt: Jij gaat mijn vragen voor mij oplossen? Mooi! Dan ben je al een heel eind! De klant centraal zetten, vertrouwen krijgen en je bezoeker helpen zijn belangrijke punten. Het maakt de kans groter dat ze met jou in zee willen.
Visie, Missie en Kernwaarden
De volgende drie stappen is het op papier zetten van:
- Jouw kijk op de buitenwereld (waar gaan we met z’n allen naar toe? Wat is jouw passie? Waarom sta jij in de ochtend op?)
- Jouw identiteit (wie ben je, waar sta je voor?)
- Jouw omgangsvormen en jouw cultuur
Opeenvolgend zijn dit jouw visie, missie en kernwaarden. Zij maken de belofte van jouw merk helder. Je belofte is erg belangrijk. Tegenwoordig zijn die ondernemingen succesvol die vanuit een zeer stevige overtuiging op een consequente manier naar buiten treden met hun communicatie. Zo maken zij hun belofte waar.
Websiteteksten schrijven voor jouw publiek
Voor wie doe je dit allemaal? Voor je websitebezoekers natuurlijk! Als het gaat om je publiek te boeien, waar let je dan op? Nou, onder meer op:
- Schrijf alsof je voor één persoon schrijft.
- Schrijf niet te moeilijk. Mensen haken anders af.
- Schrijf niet teveel maar geef lezers de mogelijkheid om te scannen.
- Zorg dat je belangrijkste boodschap bovenaan staat (handig voor op een smartphone).
- Gebruik niet teveel woorden in één zin.
- Gebruik niet teveel zinnen in één alinea.
- Gebruik geen jargon.
Communiceer kort en helder
In het kort: Communiceer zo helder mogelijk met zo weinig mogelijk woorden. En wees (indien nodig) de vertaler tussen de vakidioten en de mensen die de teksten op je website lezen. Sluit de tekst aan bij wat de bezoeker zoekt? Dan win je zijn of haar vertrouwen.
Interesse?
Heb je als onderneming of ZZp-er interesse om aan de slag te gaan met websiteteksten schrijven, neem dan contact op. Ook als je content nodig hebt voor jouw nieuwsitems of blogs.