In het eerste deel van deze driedelige reeks over online copywriting schreef ik over onder andere visie, missie en kernwaarden. In dit deel meer over waar je je NU bevindt, jouw stem en jouw toon en hoe ga je om met de waan van de dag?
Heb je behoefte aan (nieuwe) teksten voor je website? Of weet je dat je beter wordt gevonden via Google als je regelmatig blogt? Maar je hebt er geen tijd voor? Of geen zin in? Neem dan contact op en laat mij ze voor jou schrijven. Bel +31 6 11210036 voor informatie!
Wat heb ik al op online copywriting gebied?
Waarschijnlijk ben je al een tijdje aan de gang en heb je al één en ander opgebouwd. Hopelijk heb je een overzicht van jouw kanalen en middelen. Heb je collega’s? Inventariseer dan, naast eerdergenoemde zaken, wie bronnen zijn om informatie bij op te halen. Let er op dat zij puur dienen voor input. Jijzelf bepaalt, beslist en bent verantwoordelijk voor de vertaalslag naar buiten.
Bekijk ook eens welke woorden jouw concurrent(en) gebruikt. Hoe kun jij je daarin onderscheiden? Welke stem en toon zorgt ervoor dat mensen voor jou kiezen? Val op door het net iets anders te doen!
- Biedt antwoorden voor die lezer die zwetend ’s nachts wakker ligt met een knagende vraag.
- Schrijf voor mensen.
- Kijk naar de concurrentie maar volg die niet. Doe je eigen ding.
- Wat maakt jou speciaal?
Laat je eigen stem en toon horen
Gebruik jouw eigen manier van praten. Wees herkenbaar, betrouwbaar. Je stem is wie je bent en daar onderscheid jij jezelf mee!
Je toon is afhankelijk van het gesprek en de stemming tijdens dat gesprek. Je toon hangt samen met je emotie(s). Houd daar rekening mee op het moment dat je jouw stem laat horen.
Wees authentiek, consistent, consequent en onderscheidend met je stem. Laat al deze zaken terugkomen in jouw communicatie. In de teksten van jouw website. Daarbij gaat het er uiteindelijk om de vragen van jouw publiek te beantwoorden.
Huisstijl
Om de dagelijkse gang van zaken op online copywriting gebied in de gaten te houden is het verstandig om beeld en tekst stijlen centraal vast te leggen. Consistentie is daarbij het toverwoord (Practice what you preach!). Daarbij dienen intern alle neuzen in dezelfde richting te wijzen. Jij bent als verantwoordelijke degene die richting geeft en herkenbaarheid geeft aan jullie of jouw manier van ‘praten’.
In het derde en laatste deel van deze serie blogs zal het meer gaan over de uitvoering zelf. Lees het eerste deel over websiteteksten en online copwriting nog een keer terug.
Teksten nodig?
Heb je als onderneming of ZZP-er interesse om aan de slag te gaan met websiteteksten schrijven, neem dan contact op. Ook als je content nodig hebt voor jouw nieuwsitems of blogs.