Dit is een blog van Social Pepper

Copywriting. Waar let je op bij het schrijven van websiteteksten? Deel 3

In dit laatste deel over online copywriting sta ik stil bij de dagelijkse uitvoering en de details die tot uiting komen op elke pagina van jouw website of online uiting

Heb je behoefte aan (nieuwe) teksten voor je website? Of weet je dat je beter wordt gevonden via Google als je regelmatig blogt? Maar je hebt er geen tijd voor? Of geen zin in? Neem dan contact op en laat mij ze voor jou schrijven. Bel +31 6 11210036 voor informatie!

De dagelijkse uitvoering

Elke dag moet er kwaliteit worden geleverd. Hoe houd je die in de gaten?

  1. Bewaak je online identiteit en houd vast aan je kwaliteitseisen
  2. Zorg voor een goed redactioneel proces met:
  • Een inputfase.
  • Een uitwerkfase.
  • Een fase voor de feedback.
  • De fase waarin je de aanpassingen doet.
  • En als laatste de definitieve tekst om te plaatsen.
  1. Maak een planning. Dit zorgt voor urgentie
  2. Verspreid jouw content online
  3. Bewaar je content goed en op een plek dat je het kunt terugvinden. Handig voor later (hergebruik)!
copywriting deel 3De vertaalslag naar ELKE pagina op je website!

En nu moeten we al het voorgaande toepassen op elke pagina van onze website. Waarbij elke pagina staat of valt bij de eerste indruk. Oftewel:

  • Is de pagina scanbaar?
  • Zit er voldoende witruimte in?
  • Heb je een duidelijke, aansprekende Kop/Header?
  • Bulletlijstje is te zien op je pagina?
  • De tekst is niet te lang?
  • Is het duidelijk waar de bezoeker zich bevindt op de website?

Nog andere belangrijke aspecten:

  • Je CTA is prominent in beeld?
  • Je logo en slogan staan in beeld?
  • Behandeld je pagina één onderwerp tegelijk en heb je voor ogen welke zoekterm op deze pagina de focus heeft?
  • De alinea’s bestaan uit maximaal 5 a 6 regels en zijn duidelijk en helder voor een lezer?
  • Er wordt geen jargon gebruikt (tenzij er geen andere keuze is)?
  • De links om op te klikken zijn herkenbaar?
  • Je hebt maximaal 5 a 7 items in jouw opsomming?
  • Er staan geen spelfouten meer in je tekst?

Voer bovenstaande checklist/actiepunten consequent uit voor elke pagina zodat de kwaliteit van je content zo hoog mogelijk is. En ja, mijn laatste lijstje bestond (helaas) uit acht punten…

Lees hier nog deel 1 over onlinecopywriting en hier deel 2 over websiteteksten schrijven.

Teksten nodig?

Heb je als onderneming of ZZP-er interesse om aan de slag te gaan met websiteteksten schrijven, neem dan contact op. Ook als je content nodig hebt voor jouw nieuwsitems of blogs.

Bron: Online copywriting in 60 minuten