Artificial Intelligence (AI) wordt steeds vaker gebruikt in verschillende (bedrijfs)processen. Eén van de toepassingen waarbij je AI kunt inzetten is het ontwikkelen van een website. In dit bericht een aantal punten hoe je Artificial Intelligence en websites kunt combineren met elkaar.
Update februari 2024
Maak (achtergrond)video’s voor je website door AI te gebruiken met de Runway tool.
Design landingspagina’s met AI met behulp van Sitekick.
Gebruik van Natural Language Processing (NLP)
Een van de belangrijkste toepassingen van AI is Natural Language Processing (NLP). Hiermee kan de AI tekst begrijpen en analyseren. Het kan daarom helpen om website-inhoud te genereren die gerelateerd is aan je onderneming en (ook zeer handig!) de zoekopdrachten vanuit Google die potentiële klanten uitvoeren online. Door gebruik te maken van NLP kan AI bijvoorbeeld suggesties doen voor de inhoud van de website, evenals voor zoekwoorden die de SEO verbeteren.
Automatisering van webdesign
Met de opkomst van low-code/no-code platforms en template-based design, is het gemakkelijker geworden (vergeleken met vroeger toen je zelf nog alle HTML moest typen) om een websites te maken. AI kan echter nog een stap verder gaan door het webdesignproces te automatiseren. Zo kan bijvoorbeeld worden geholpen met het kiezen van kleuren, fonts, layouts en afbeeldingen. Natuurlijk met als uitgangspunt je al bestande branding en andere specifieke kenmerken die al aanwezig zijn in de onderneming.
Personalisatie
AI kan ook helpen bij het personaliseren van de inhoud van de website voor elke individuele gebruiker. Door het verzamelen en analyseren van data over bezoekersgedrag, kan AI specifieke inhoud en aanbevelingen aanbieden die passen bij de interesses en behoeften van de websitebezoeker. Hierdoor wordt de gebruikerservaring verbeterd en de conversieratio (= zoals een klik op een knop of het downloaden van een document) verhoogd.
Chatbots
Chatbots zijn een andere toepassing van AI voor websites. Een chatbot kan klantvragen beantwoorden en conversaties voeren met bezoekers van de website. Dit kan leiden tot een verbeterde klanttevredenheid en een efficiëntere klantenservice. In alle eerlijkheid: Ikzelf ben er niet zo’n voorstander van. Je merkt het direct als je ‘praat’ met een bot en echt persoonlijk wordt het gesprek ook niet.
Automatisering van onderhoud en updates
Ten slotte kan AI helpen bij het automatiseren van het onderhoud en updates van de website. Dit betekent dat je minder tijd kwijt bent aan het handmatig bijhouden van de website waardoor je je kunt richten op andere (belangrijkere) taken binnen je onderneming.
Conclusie Artificial intelligence en websites
Artificial Intelligence biedt een aantal voordelen bij het maken en onderhouden van een website. Door het gebruik van AI kun je tijd en geld besparen, de gebruikerservaring verbeteren en de conversieratio verhogen.
Hieronder een video waarbij je kunt zien hoe het zou kunnen werken i.c.m. Elementor. Een plugin/pagebuilder die je kunt inzetten om een website te ontwikkelen. Elementor AI staat nog aan het begin, maar als je AI ziet als hulpmiddel om effectiever en efficiënter te werken dan kun je je voorstellen dat je nog betere en professionelere (Elementor) websites kunt ontwikkelen m.b.v. kunstmatige intelligentie.
(Technische) hulp nodig?
Heb je hulp nodig om bovenstaand onderwerp op te lossen? Geen probleem! Social Pepper kan je helpen, als het gaat om Elementor, WordPress of Shopify. Hulp nodig? Neem dan contact met ons op. Of bel 0031611210036!
PS: Wist je dat ongveer 75% van dit artikel is geschreven door ChatGPT?