In deze blog staan we stil bij de vraag wat de emotionele motivatie is voor jouw klanten om social media te gebruiken. What’s in it for you (or them)? We komen tot een lijst(je) met 9 punten.
Er zijn veel verschillende antwoorden mogelijk op bovenstaande vraag en het lastige is ook nog eens dat de meeste antwoorden correct zijn.
In de kern draait het om één ding: mensen willen contact met elkaar.
De volgende opsomming is een (beperkte) lijst met antwoorden op de vraag Waarom mensen contact willen met elkaar door het gebruik van social media. Oftewel: Waarom jouw klanten social media gebruiken en hoe je daar dus op in kunt spelen.
- Vriendschappen onderhouden (Facebook: contact krijgen met mensen die je kent).
- Nieuwe vrienden maken (datingsites).
- Sociale druk van bestaande vrienden (jouw vrienden willen jou ook op dat social media platform!).
- “Paying it forward” (Een eigen bijdrage willen leveren omdat je hebt ervaren dat het jou, of anderen, verder kan helpen. Produkten reviewen).
- Altruisme (Wikipedia).
- Wellustige Impulsen (Het bekijken van een oneindige parade van exhibitionisme wat veel leuker is dan wat er op TV is te zien!).
- Creatieve impulsen (De mogelijkheid om jezelf te kunnen laten zien op creatief gebied).
- Bevestiging krijgen (Wordt die nieuwe expert door het bijhouden van een blog).
- De “gelijkgestemden” impulse (Maak contact met mensen die jouw interesse(s) delen).
De uitdaging ligt hem om de juiste krachten te ontdekken die er voor zorgen dat men met JOU contact wil. De uitdaging ligt hem dan ook in het feit dat je erachter komt hoe je die social media krachten in jouw voordeel kunt laten werken.
Het gaat er dus niet om om de technologie onder de knie te krijgen of dat je je klanten verblijd of verveeld maar meer of dat je een duidelijk (zakelijk) doel voor ogen hebt en hoe je dat meet zodat je kunt laten zien dat het de moeite waard was om die inspanningen op social media te verrichten.