Al eerder heb ik geblogd over het strategisch inzetten van je social media. Het maken van een plan hoort daarbij net zoals het bepalen van doelstellingen. Deze social media doelstellingen zijn een integraal onderdeel van je strategie.
Hoe duidelijker en concreter je doelstellingen, hoe groter de kans dat je strategie slaagt. Je doel is namelijk het punt op de horizon waar je als organisatie naar toe beweegt.
Er zijn 5 primaire doelen die we kunnen definiëren als het gaat om de inzet van social media.
Primaire Social Media Doelstellingen
- Luisteren (gebruik social media voor research of om je klanten beter te begrijpen). Als je op zoek bent naar inzicht in het gedrag van de klant.
- Praten (verspreid je boodschap, mits je klaar bent voor interactie!).
- Enthousiasmeren (Zet je meest enthousiaste klanten in voor mond-tot-mond reclame).
- Ondersteuning (laat jouw klanten elkaar ondersteunen door hen tools aan te bieden) Voor als jouw support kosten erg hoog zijn en de klanten geneigd zijn elkaar te helpen.
- Omarmen (Gebruik je klanten en hun input om je eigen produkten/services (verder) te ontwikkelen). Gebruik dit doel als je al ervaring hebt met de eerder genoemde doelen.
Hieronder nog een overzicht tussen je social media doelstellingen en je core business functies.
- Luisteren – Onderzoek
- Praten – Marketing
- Enthousiasmeren – Verkoop
- Ondersteuning – Support
- Omarmen – Ontwikkeling
Nog meer social media doelstellingen? Laat het hieronder weten!