shopify partner social pepper

Dit is een blog van Social Pepper

Hoe maak je een goed social media plan?

Dialog deepens relationships

In deze blog ga ik wat dieper in op het model dat wordt gebruikt door Social Pepper om een Social Media strategie vorm te geven.

 

 Waarom een social media plan?

Als je zakelijk gezien Social Media wilt inzetten en het slim, serieus en succesvol wil aanpakken, dan is het schrijven van een stappenplan (een strategie) een must. Als je weet wat je wilt bereiken met de inzet van Social Media dan kan het plan je helpen als leidraad tijdens je actie fase.

 

AIDA

Het AIDA model

Social Pepper gebruikt z’n eigen model om een Social Media strategie te definieren. Het AIDA model. De afkorting AIDA zal menigeen bekend in de oren klinken (en nee, het is niet de opera van Verdi). Voor ons staan de letters voor:

  • Analyse
  • Interactie
  • Definitie
  • Actie

Hieronder zal ik de diverse fases beschrijven.

 

Analyse

In deze fase is de eerste vraag wellicht de belangrijkste, omdat het antwoord op die vraag het startpunt is in je (online) communicatie. Waarom doe je wat je doet (Why, How, What)? Door het beantwoorden van deze vraag kun je je passie achterhalen en deze passie ook weer uitdragen. Zie hier een interessante video over het Waarom.

Natuurlijk bepaal je je doelstellingen in deze fase (door het opstellen van KPI’s). We kijken ook naar de omgeving (o.a. de markt, stakeholders, concurrenten) en de eigen organisatie (is men intern wel klaar voor social media gebruik?).

De volgende fase gaat dieper in op met wie je gaat communiceren.

 

Interactie

In deze fase gaat het niet alleen om communiceren maar zoals de kop al zegt het gaat om luisteren naar en interactie met je doelgroep. In deze fase wordt in detail je doelgroep bepaalt. Je stelt persona’s op, we gebruiken de technographics ladder en we passen de zogenaamde social media piramide toe.

Op de pagina van Forrester zie je algemene data over de technographics ladder in Nederland op basis van geslacht.

 

Definitie

Bij de definitie fase ga je vorm geven aan je interactie. Welke Social Media platform(en) gaan we gebruiken (er zijn er een paar), kijkend naar je doelstellingen en je doelgroep? Je stelt een Content strategie op (hierover meer in een volgend blog) en we bepalen de daadwerkelijke content voor de interactie. Natuurlijk vergeten we niet te kijken of we offline en online kunnen integreren met elkaar.

Als het goed is ben je er nu klaar voor om over te gaan tot:

 

Actie

Train het personeel. Meet, analyseer, optimaliseer en rapporteer. Houdt er rekening mee dat deze fase geen einde kent wat dus betekent dat de implementatie tijd en mankracht kost.

Het is verstandig om de zoveel tijd je strategie te herzien, dus het AIDA model kan worden gezien als een continu proces.

 

Meer informatie over Social Media strategieën, Content strategie en het uitbesteden van je Social Media uitingen? Surf naar onze homepage, waar Peppe je verder helpt!

 

peppe_cape_100

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *