Dit is een blog van Social Pepper

Na je social media plan, nu een content plan

“Engage, Enlighten, Encourage and especially…just be yourself!”

 

Social Media strategie

In de vorige post is het AIDA model aan bod gekomen voor het opstellen van een Social Media strategie. Als je op een gegeven moment de interactie aangaat met je doelgroep, dan is het verstandig dat eveneens op geplande wijze te doen. Hierbij helpt een plan je om je content te presenteren en te implementeren.

Beantwoord voor dat je begint met je content strategie eerst deze vragen:

  • Is je organisatie klaar voor Content marketing? De organisatie zal namelijk opener en transparanter worden.
  • Ben je klaar voor het gedrag van de kritische consument?
  • Heb je de mix van middelen vastgesteld voor de inhoud van je content marketing strategie?
  • Nagedacht over de strategische invulling van je storytelling (meer over storytelling in een volgend blog)?

content strategie

Content en strategie

Er zijn vijf hoofdstrategieën te onderscheiden als concrete richting van een content strategie. De vraag die je jezelf stelt is: Wat moet de content strategie ons brengen? Hierbij staat earned media voorop.

Brand-Awareness

  • Brand awareness (opwekken van buzz, viral effect en meer bereik) Lees dit interessante artikel op Frankwatching.
  • Lead generatie (opwekken van leads)
  • Thought leadership (erkend worden als expert (IBM, Philips)
  • Product retentie (opwekken van reviews van tevreden klanten)
  • Multichannel (content en boodschappen inzetten via meerdere kanalen)

De 3Cs hieronder zijn de voorwaarden voor een goede content strategie. De strategie dient:

  • Consistent te zijn qua uitvoering;
  • Contextgevoelig te zijn;
  • Conversatiegericht te zijn.

Om een content strategie uit te voeren maken we gebruik van het 6C model. Alle hierboven genoemde componenten dienen hierbij in acht te worden genomen.

 

Het 6C Model

Het 6C model gebruiken we als leidraad om het content plan uitvoerbaar te maken. Het model maakt gebruik van zes C’s:

  • 6C-ModelContentcreatie (de kern om de strategie om te zetten naar daadwerkelijke content). Wat voor soort content is geschikt? Het dient short & simple (= snackable), shareable en searchable te zijn.
  • Channels (het inzetten van zowel online als offline kanalen waar de content wordt vertoond)
  • Crossmedia (meerdere kanalen worden door elkaar heen gebruikt; the voice of holland)
  • Curatie (basiscontent gebruiken, aanpassen en communiceren in je eigen content – waarbij er waarde wordt toegevoegd aan de content!)
  • Community (viraal delen van content in de social media)
  • Comfort (gebruik van de content op de mobiel terwijl je op de bank hangt; multiscreening)

De volgende keer gaan we nog wat dieper in op de C van content, bespreken we het SOCCER model en gaan we van strategie naar taktiek.

Hou wel in je achterhoofd: Het gaat om de uiteindelijke interactie met je doelgroep! Dus:

“Conversation is king. Content is just something to talk about.”

Peppe kan je verder helpen met info over Social Media en Content strategieën.

peppe_cape_100

(bron: Handboek content strategie)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *