maart 11, 2014 Richard

[Geen Infographic] Wel veel Twitter data

twitter-logoZoveel infographics op internet dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ons Pinterest account is er overigens makkelijk mee te vullen. Dat dan weer wel! En inderdaad, een afbeelding zegt meer dan duizend woorden. Maar wie heeft de tijd om al die grafieken te interpreteren en in detail te analyseren? Juist ja!

Tijd dus voor een “lijstje”. Gewoon even 5 minuutjes lezen. That’s it!

 

We gaan als eerste Twitter eens onder de loep nemen.

 

We bespreken de volgende onderwerpen:

 

Twitter data | BIO | Twitter profielen | Best Practises | Slim zijn | hashtags | Weetjes

 

Twitter data

  • Gemiddeld 5700 tweets per seconde.
  • 58 miljoen tweets per dag.
  • 560 miljoen actieve gebruikers.
  • Beste dagen om te tweeten: zaterdag en zondag.
  • Beste tijden om te tweeten: rond 09.00 uur, rond lunch tijd, rond 15.00 uur en rond 18.00 uur.
  • 75% van de bedrijven zit op Twitter.
  • Gebruik plaatjes. Het geeft je 200% meer engagement.
  • Gebruik vragen.
  • Gebruik links.
  • Voor elke 100 accounts die je volgt krijg je ongeveer 33 volgers terug.
  • Je kunt vragen voor een retweet OF zorgen dat je content toegevoegde waarde heeft dat het uit zichzelf wordt ge-retweet.
  • Geef i.p.v. neem. Oftewel: retweet tweets van anderen.
  • Gebruik hooguit 80 tot 130 tekens. Zo kunnen anderen nog aanvullingen doen.
  • 60% gebruikt Twitter via de smartphone.
  • [Video] 10 feitjes over Twitter.
  • Veel gebruikte hashtags (in het engels): #throwbackthursday, #followfriday, #waybackwednesday, #selfiesunday.
  • 15% van de twitter accounts is malafide.
  • In Nederland twittert ongeveer 27% van de online gebruikers (2013). Hiermee staan we bovenaan als land.
  • 71% van de tweets krijgt geen respons.
  • van de 29% tweets die wel respons krijgen is het in 85 van de 100 gevallen maar 1 antwoord.
  • 72% gebruikt twitter voor persoonlijke updates.
  • 62% post werk updates.
  • 55% post links naar nieuws.
  • 53% retweet anderen.
  • 40% deelt foto’s.
  • Wie gebruiken Twitter het meest: vrouw, tussen de 20 en 30 jaar, met een hogeschool opleiding en die in een stad woont.

Volgens mij hadden we hier beter een afbeelding van kunnen maken ;-).

 

Vul je Bio goed en vooral compleet in

twitter1

  • Maak een plan hoe je Twitter wilt inzetten (wie ga je volgen?)
  • Gebruik overal zoveel mogelijk dezelfde naam.
  • Gebruik goede afbeeldingen voor je profiel (500 x 500) en je header (1252 x 626).
  • Schrijf beknopt, onderscheidend, foutloos, consistent.
  • Gebruik humor.
  • Heb interactie op een positieve wijze.

 

Twitter profielen

  • Newbie – (What’s the fuzz about?); zal na een aantal maanden Twitter weer verlaten.
  • Brand – Gebruikt Twitter als marketing tool.
  • Smore – Wil iedereen vertellen over wat hij/zij professioneel doet (lees: ik ben echt heel goed!).
  • Bitch – De zeikerd. No further explanation needed…
  • Maven – Een expert in een bepaald werkgebied die Twitter gebruikt om een netwerk op te bouwen (volgen, mits je in de doelgroep past!).
  • Mensch – Helpen anderen met hun kennis (volgen dus!!).

Best practises voor je zakelijke Twitter account

  • Deel “behind the scenes” foto’s, video’s, evenementen in opbouw, produkt ontwikkeling.
  • Monitor regelmatig wat er over je bedrijf wordt gezegd.
  • Bevraag je volgers, zodat ze weten dat je luistert.
  • Beantwoord feedback.
  • Tweet over korting, speciale aanbiedingen en tijd afhankelijke deals.
  • Refereer naar artikelen over de markt waarin je opereert (the bigger picture). Dit toont leiderschap.
  • Laat horen hoezeer je tweets van volgers en klanten waardeert.
  • Denk na over je “tone of voice”. Hoe wil je als bedrijf overkomen op Twitter?

Tweet slim

    • Twitter Wall Street flotationZorg voor Q en A sessies op Twitter. Je ziet problemen om op te lossen en wellicht innovatie mogelijkheden.
    • Probeer pro-actief naar problemen te zoeken en die op te lossen.
    • Link naar bronnen die aan jouw produkten zijn gerelateerd en naar bronnen waarvan je weet dat je klanten die op prijs stellen.
    • Aanbiedingen, evenementen, coupons, gratis dingen. Geef ze weg via Twitter! Je klanten worden daardoor loyale volgers!

Hashtags

Weetjes over Twitter

 

Advies m.b.t. Social Media? Check Social Pepper!

 

Bronnen

  • JamesTNoble
  • Kollimited
  • Untypicalmarketing
  • Twittermania
  • Bizz Bee
  • Infographicality
  • Socialbirth.com

Nog zaken toe te voegen? Ga je gang en alvast bedankt!

, , , , , , , , , , , , , , ,

Richard

Met mijn bureau Social Pepper ondersteun ik ondernemers met de inzet van social media marketing en de ontwikkeling van websites. Ik ontzorg hen op een eenvoudige & toegankelijke manier en breng hen kennis bij zodat de kwaliteit van hun online aanwezigheid verbetert. Trainingen & workshops | SMC076 | www.socialpepper.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kleine moeite, groot plezier!

Ik help je graag verder met mijn online kennis!