Dit is een blog van Social Pepper

Die offerte waarvan je voelt dat de opdracht niet doorgaat…

Ken je dat gevoel? Zo’n onderbuik gevoel is het. Je hebt zitten zweten om je offerte in detail af te krijgen op het afgesproken moment. Nog een aantal dingen uitgezocht. Omdat die zo specifiek waren dat je in moest lezen. Tsja, want anders wordt het sowieso onmogelijk om een reële prijsopgaaf te doen. Maar dan…
Enthousiasme is een plusplunt
Je begint met een enthousiaste mail om te bedanken dat je in de picture bent. Daarna stel je nog een aantal inhoudelijke vragen omdat simpelweg niet alles duidelijk is. Voor de klant ook belangrijk. Je laat zien dat je oprechte interesse toont (duh) en geeft inzicht in het feit dat nog niet alles kristalhelder is. Je belooft om jouw offerte binnen drie dagen te mailen. Je krijgt zelfs een bedankje voor je enthousiasme. Hoe cool is dat!
Geen dingen doen die wellicht niet nodig lijken
Terug naar de offerte. Als kers op de taart denk je mee met de klant door deze ook nog een (zeer) bruikbare en daardoor zeer betaalbare deeloplossing aan te bieden op één van de gestelde vragen. Op een beetje zo’n Agile manier. In kleine stapjes dingen testen. Werkt het niet, doe het dan weg. Werkt het wel dan verder gaan en uitbreiden. En niet proberen iets te maken waarvan achteraf blijkt dat het niet nodig is (en stiekem ook heel duur).
offerteOpdracht of niet?
In powerpoint heb je jouw vette template tot in de puntjes ingevuld. Je hebt de offerte nog even laten liggen om deze daarna nog een keer te lezen en dan per mail te versturen. Zo. BAM! Die zit in de mailbox van een toekomstige opdrachtgever.Nou, toekomstige opdrachtgever? Dat weet je natuurlijk nooit. En na het bedankje voor jouw enthousiasme wordt het ijzig stil aan de andere kant. Het gekke is dat je het voelt van binnen. Het duurt een week voordat je een antwoord hebt. En dat antwoord is in de trant van: “We laten zo spoedig mogelijk iets weten, we bekijken nog andere opties”. Ah, fijn. Not.
Ligt het nu aan mij, of…?
Twee weken later. Nog steeds geen (definitief) antwoord. Mijn enthousiasme ebt redelijk weg als het zo lang duurt. Je gaat twijfelen aan jezelf. Wat heb ik niet goed gedaan? Wat ben ik vergeten? Is de prijs te hoog?Maar kloppen die gedachten eigenlijk wel? Voor mezelf heb ik alle nodige stappen genomen:
  • Professionele offerte gemaakt qua opmaak en layout (inclusief tof uitziende opmaak!).
  • Me goed ingelezen in de aangeleverde gegevens.
  • Under promised, over delivered (eerder geleverd dan beloofd).
  • Alle technische oplossingen in detail uitgezocht en aangegeven in de offerte. De klant weet dus in detail (inclusief links naar de oplossing) wat hij/zij krijgt. En nog belangrijker: hoeveel dat kost. Transparantie, openheid en eerlijkheid vind ik erg belangrijk.
  • Prijs conform met de arbeid die wordt verricht.
  • Document nog even een dag laten liggen zodat je de volgende dag de grammatica- en spelfouten makkelijker ziet (en oplost natuurlijk).
Proactief of reactief handelen?
Bij mij rijst nu de vraag: Wat te doen? Afwachten? Of initiatief tonen, contact opnemen en vragen om een antwoord? Ik begrijp dat niet iedereen je klant kan zijn, maar soms, soms voel je het gewoon. Dat je ergens tijd en moeite in hebt gestoken zonder enig resultaat. En dat vind ik zoooo jammer.Vertel eens, hoe ga jij om met een vergelijkbare situatie?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *