januari 20, 2020 Richard Vermeer

Je WordPress website contactformulier beschermen tegen spam met Recaptcha v3

Ontvang jij ook wel eens spam via jouw contactformulier? Gebruik een recaptcha!

Als eerste: Wat is recaptcha eigenlijk? Een recaptcha zorgt ervoor dat jouw website controleert of in dit geval jouw contactformulier daadwerkelijk door een mens wordt ingevuld. En niet door een bot of script. Er zijn verschillende versies van recaptcha en je hebt ze vast wel eens gezien. Zoals de oplossing waarbij je een vinkje dient te zetten voor de tekst “Ik ben geen robot/I’m not a robot”. Of dat je een foto ziet waarop een getal of leestekens staan. En dat je dan het juist dient over te typen.

Alweer Google?

O ja, even snel tussendoor: Recaptcha is eigendom van Google.

Recaptcha v3

Tegenwoordig wordt veelal gebruik gemaakt van recaptcha versie 3 (recaptcha v3). Hierbij is minder interactie van een websitegebruiker nodig (want we zijn tenslotte heel lui). Er wordt een bepaalde score bijgehouden bij elke interactie op jouw website. Deze score bepaalt of het een mens is die de website gebruikt of een bot/script.

Vragen over jouw website of webshop? Neem contact op en bel Richard op 0611210036!

Hoe werkt recaptcha?

Via deze link kun je met jouw eigen Google account een recaptcha aanmaken. Dat kan voor verschillende websites. Je kunt daarbij eveneens instellen of je berichten wilt ontvangen op jouw e-mailadres. Bij recaptcha v3 is ook een Adminconsole aanwezig. Door hier op in te loggen kun je handmatig de drempel van de score aanpassen. De score van reacaptcha v3 bevindt zich tussen 0.0 en 1.0. Een score van 0.1 wil zeggen dat het om spam/een bot gaat (niet menselijk handelen). Een score van 0.9 geeft aan dat het om menselijk handelen gaat. Door de data in de Admin console te analyseren kun je handmatig de score verlagen (of verhogen) om zo (nog meer) spam/bots/scriptjes tegen te gaan. je kunt daarbij zien of er specifieke pagina’s zijn waarmee bots bezig zijn.

Voordeel van recaptcha v3

Het grote voordeel van deze oplossing van Google is dat er geen menselijk handelen nodig is van jouw websitegebruiker(s) om de analyse te doen. Echte mensen kunnen dus zonder probleem gebruik blijven maken van de website. Ze worden niet lastig gevallen met vragen om vinkjes te zetten of om rekensommen op te lossen. En dat is erg fijn voor het gebruiksgemak! Bekijk hieronder de (Engelse) video van Google zelf:

Heb je nog andere vragen over WordPress, jouw website of webshop of heb je behoefte aan een WordPress workshop in 2020? Zodat ook jij bovenstaande vragen (en meer) kunt beantwoorden voor jezelf? Neem gerust contact op of laat een reactie achter onder dit blog. Thanks!

,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kleine moeite, groot plezier!

Ik help je graag verder met mijn online kennis!