Dit is een blog van Social Pepper

Wat is SEO of zoekmachineoptimalisatie?

Wat is seo of zoekmachineoptimalisatie
Wat is SEO of zoekmachineoptimalisatie?

Search Engine Optimization. Of Zoekmachineoptimalisatie. Of SEO. Oftewel: Hoe word je beter gevonden in Google? In dit blog zet Social Pepper op een rij welke facetten er van belang zijn bij een strategische inzet van SEO in jouw WordPress website.

Als intro: De visie van Social Pepper op SEO is dat, kijkend naar jouw websiteteksten, er focus is per pagina. Dit betekent dat je elke pagina optimaliseert op specifieke zoekwoorden. De gehele website bijelkaar, met al die losse, geoptimaliseerde pagina’s, vormt ALTIJD een geheel in een bepaald werkgebied. Zodat Google, voor zowel een enkele pagina, als de gehele website maar 1 conclusie kan trekken: Deze website gaat over onderwerp “X”. En “X” is dan jouw werkgebied.

De grote vraag is dan natuurlijk: Hoe krijg je dit voor elkaar? Read on!!!

Vragen over jouw website of webshop? Neem contact op en bel Richard op 0611210036!

Wat is SEO in stappen. Stap 1: Hosting.

We moeten altijd bij het begin beginnen. Je legt een domeinnaam vast en je sluit een hostingabonnement af. En hier begint het al. Zorg voor een goede (lees: snelle!) webhostingprovider. De laadsnelheid van jouw website is namelijk 1 van de factoren voor Google om jouw WordPress website op te beoordelen. Je hebt wellicht een lekker goedkoop hostingabonnement maar wat is daarvan het gevolg voor jouw website? Is jouw website afhankelijk van wat iemand anders op dezelfde server (computer) aan het doen is? Dit heet overigens shared hosting. Zoek dit aub vantevoren heel goed uit!

Stap 2: Waarmee bouw je jouw website? WordPress natuurlijk!

WordPress is een SEO vriendelijk platform. Google vindt WordPress lief, dus dat is mooi meegenomen! Webhosting: Check! WordPress als tool om een website mee te bouwen: Check! Op naar de volgende stap!

Of je jouw website vanaf scratch laat coderen of gebruik maakt van een WordPress thema: Doe je huiswerk! Zoek uit of de code of het thema SEO vriendelijk is. Social Pepper koopt altijd een thema op deze website waar de themamaker(s) gebonden is aan stricte regels.

Wat nu? Nu eerst je zoekwoorden bepalen! Dat is stap 3!

WordPress geinstalleerd, thema uitgekozen…. tijd om wat pagina’s te maken! Of toch nog niet? Voordat je de teksten gaat schrijven van jouw pagina’s, wil je denk ik wel weten waarop je gevonden wilt worden. Om jouw SEO strategisch goed in te richten is een zoekwoordenonderzoek nodig. Om erachter te komen waar jouw potentiële klant jouw op zoekt kun je dit het beste vragen via een (korte) enquete. Of je gebruikt de zoekwoordplanner van Google. Een hele goede tool. Eigenlijk bedoelt om te kunnen adverteren met Google Adwords, maar ook zeker bruikbaar voor SEO.

Stap 4 in SEO of zoekmachineoptimalisatie: Pagina’s optimaliseren

Na de zoekwoordanalayse kun je aan de slag met de inhoud (vooral de teksten) voor jouw pagina’s en/of berichten. Gebruik als hulp hiervoor een SEO plugin (zoals die van Yoast). Pagina’s optimaliseren doe je als volgt:

  • Verwerk het zoekwoord in je URL.
  • Laat het zoekwoord terugkomen in de eerste alinea.
  • Zet het zoekwoord in de header (HTML heeft er 6, namelijk H1 t/m H6).
  • Laat het zoekwoord 3 a 4 keer in een tekst van ongeveer 300 woorden terugkomen.
  • Gebruik her en der een synoniem.
  • Zet het zoekwoord in de alt-tag van jouw afbeeldingen die je op dezelfde pagina plaatst.
  • Zorg voor een goede titel, slug en metaomschrijving voor in de snippet die je uiteindelijk terugziet in de daadwerkelijke Google resultaten.
  • Gebruik korte, begrijpelijke zinnen i.p.v. hele lange samengestelde zinnen.
  • Link naar een ander bericht op je eigen website (= interne links).
  • Link naar een hele goede externe bron voor achtergrondinformatie ( zoals een overheidswebsitepagina).
  • Bekijk de tips van de Yoast plugin en pas daarop jouw pagina inhoud nog aan. Je gebruikt die plugin uiteindelijk niet voor niks!
Afbeeldingen, caching en responsive design

SEO of zoekmachineoptimalisatie betekent ook een gebruiksvriendelijke website. Gebruiksvriendelijk betekent:

  • De website laad niet te langzaam*.
  • De structuur van de website hangt logisch in elkaar voor een bezoeker.
  • De Homepage en overige pagina’s zijn begrijpelijk (dont make me think).
  • Een bezoeker weet waar hij/zij is op jouw website.
  • De website ziet er goed uit op verschillende apparaten.


* = Dit kun je voor elkaar krijgen door je afbeeldingen niet groter dan 100 Kb te laten zijn in jouw WordPress mediabibliotheek. En door (browser) caching te gebruiken. Wat is caching? Lees dat hier. Daarnaast kun je ook nog in jouw website HTML en CSS minimaliseren (zogenaamde minify opties). Bekijk eens dit voorbeeld van een caching plugin.

Responsive design is voor Google ook belangrijk. Het betekent simpelweg dat jouw website correct wordt weergegeven op een desktop, tablet en smartphone. Vraag dit na op het moment dat je een website gaat (laten) ontwikkelen.

Linkbuilding en backlinking

Bovenstaande aspecten zijn allemaal zaken die je op je eigen website kunt doen. Zogenaamde on-site SEO. Daarnaast bestaat er ook nog off-site SEO. In de vorm van Linkruil, linkbuilding, backlinking. Hiermee kun je URLs van jouw website over het internet verspreiden. Dit kan door met jouw klanten, leveranciers of samenwerkingspartners afspraken te maken over de plaatsing van de URL naar elkaars websites. Of door op blogs een reactie te geven met een link naar jouw website (doe dit niet teveel, Google kan dit interpreteren als spam).

Als je bovenstaande aspecten hebt geintegreerd in je website ben je al een heel eind!

Laatste stap: Zorg ervoor dat Google je lief vindt!

Hoe zorg je ervoor dat Google je lief vindt? Nou zo:

  • Gebruik YouTube om video’s te plaatsen van jouw business en datgene dat je op professionele basis meemaakt. YouTube is van Google en de 2e zoekmachine ter wereld.
  • Gebruik Google lokaal bedrijf (dat is een app).
  • Laat je bedrijfsadres verifiëren door Google.
  • Zorg voor reviews op Google van jouw business.
  • Gebruik Google Analytics voor data analyse
  • Gebruik Google Search Console om jouw sitemap/website pro-actief te uploaden naar de database van Google.
  • Test de snelheid van je website door Google pagespeed in te zetten.
  • Adverteer met Google door Google Adwords in te zetten.


Als je deze punten ook nog meeneemt in je SEO strategie dan gaat dat zeker vruchten afwerpen!

Heb je nog andere vragen over WordPress, SEO of zoekmachineoptimalisatie? Of heb je behoefte aan een WordPress workshop in 2020? Zodat ook jij bovenstaande vragen (en meer) kunt beantwoorden voor jezelf? Neem gerust contact op of laat een reactie achter onder dit blog. Thanks!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *