WordPress is een mooi en uiterst handig platform om websites op te bouwen. Websites die er zo nu en dan eigenlijk toch wel best vet uit zien.
Ga naar deze pagina en je ziet dat er redelijk wat wordpress thema’s bestaan waar je uit kunt kiezen (2.769 en counting). Met deze aantallen is het natuurlijk de vraag hoe je het juiste thema kunt kiezen zonder te verdwalen in de zogenaamde hooiberg…
Wat ik zelf eigenlijk altijd doe is het volgende: Ik stel de vraag aan mezelf of dat het wordpress thema past. En dan bedoel ik niet zoals een kledingstuk, maar of het thema dusdanig gebruikt kan worden dat het past bij de wensen van de klant.
Elke klant heeft natuurlijk zijn of haar eigen doelgroep. Een adviesbureau wil een andere uitstraling bewerkstelligen via de website dan een psycholoog of een liefhebber van de natuur. Bij de een ligt de nadruk op de afbeeldingen bij de ander ligt de nadruk op de algehele uitstraling van de website en de bijbehorende teksten.
Als extra service bij een offerte voeg ik daarom altijd wat demo links toe van verschillende wordpress thema’s. Zo krijgt de klant al een indruk van de (on)mogelijkheden en ziet hij of zij dat er al moeite is gedaan een match te maken tussen de website, doelgroep en de wensen van de klant zelf.
Uit dit eerste overzicht wordt de voorkeur van de klant al duidelijk, waardoor de richting waarin we gaan zoeken voor een passend thema wordt bepaald. Na nog 1 of 2 “selectierondes” wordt uiteindelijk een thema aangeschaft (of indien er een beperkt budget is, een gratis thema) waarmee we aan de slag gaan.
Startpunt voor mij is altijd deze link van waaruit ik ga zoeken en selecteren (tenzij het gaat om een gratis thema). Voordeel is dat je naast een mooie demo meestal ook support krijgt. Hierdoor kun je voor je aanschaf al vragen stellen waardoor je een indruk krijgt van de (on)mogelijkheden van het thema en de support van de maker.
Nog meer tips bij de keuze van een wordpress thema? Voeg ze hieronder toe!