In dit blog vertel ik hoe je gebeurtenissen in Google analytics kunt meten. Er handig om erachter te komen of iemand op die knop heeft geklikt of die video heeft bekeken!
Behoefte aan een nieuwe website of wil je je huidige website een update geven? Of heb je onderhoud op je website nodig? Neem contact op en bel 06-40557448 voor meer informatie!
Gebeurtenissen in Google Analytics meten
In Google analytics (= GA) kun je allerlei rapporten, dashboards, filters en doelen instellen. Oftewel je kunt gebeurtenissen in google analytics meten. Eén van die doelen zou kunnen zijn dat je wilt weten hoe vaak er op een bepaalde knop (button ) op jouw website wordt geklikt of hoe vaak bezoekers jouw video daadwerkelijk afspelen. Dit heet in GA een gebeurtenis (in het Engels een event).
Events
Een gebeurtenis op jouw website dient apart gedefinieerd te worden op basis van verschillende parameters. Met de parameters kun je GA vertellen hoe en wat er gemeten moet worden op je website. Hiervoor kun je een stukje code knippen en plakken op je website. Of je gebruikt de juiste plugin! Tenminste, als je een WordPress website hebt.
Handige plugin
Als je een WordPress website hebt dan kun je hiervoor de wp google analytics events plugin gebruiken. Als eerste maak je een koppeling tussen jouw website en GA via de plugin. Dit doe je met de zogenaamde GA identifier. Gebruik je de Yoast SEO plugin toevallig? Dan zit de code daar al in. Even knippen en plakken.
Google Analytics account opzetten?
Nog geen GA account? Lees dan dit artikel van Google zelf. Als de koppeling tot stand is gekomen dien je jouw knop of video (of datgene wat je wilt meten) een ID of Class mee te geven. Deze ID of Class gebruik je in de plugin om een gebeurtenis (Element name) aan te maken. Geef je parameters duidelijke namen zodat je achteraf weet wat je hebt gemeten. Lees meer achtergrond informatie over gebeurtenissen.
Mocht bovenstaande vragen geven, bekijk dan de instructievideo van de plugin.
Realtime
Als je de gebeurtenissen real time wilt volgen, log dan in op je Google analytics account en ga naar Realtime > Gebeurtenissen aan de linkerkant in het menu. Om te testen klik eens op jouw gebeurtenis en zie wat er realtime gebeurt in GA.
Op deze manier wordt het al wat eenvoudiger om gebeurtenissen op jouw website bij te houden. Met de resultaten kun je aan de slag om verbeterpunten in kaart te brengen en je website verder te optimaliseren.
Is bovenstaande lastig en kan je hulp gebruiken? Neem dan contact op met Richard via email ([email protected]).