Hoe kun je snel en redelijk eenvoudig SEO problemen oplossen? In dit blog een top 10 van voorkomende SEO problemen en hun oplossingen!
Heb je hulp nodig bij het installeren en activeren van een SSL certificaat op jouw WordPress website? Neem contact op en bel +31 6 11210036 voor meer informatie!
10 SEO problemen en 10 oplossingen!
1. Check of je website daadwerkelijk wordt geïndexeerd door Google (in dit blog ligt de focus op deze zoekmachine). Type het volgende in jouw browser om te zien hoeveel pagina’s van jouw website zich bevinden in de index van Google: “site:{jouwwebsitenaam.nl}”. Klopt het aantal pagina’s dat je ziet met jouw aantal bestaande websitepagina’s? Mis je pagina’s? Of zie je pagina’s die je niet wilt zien?
2. Check je robots.txt bestand. Uh, Richard wat is dat? (Lees hier meer). Zorg ervoor dat je robots.txt bestand de volgende regel(s) NIET bevat:
“User-agent: * Disallow: /”
Als bovenstaande regels in jouw robots.txt bestand staan wordt je website NIET geïndexeerd door Google.
3. Zorg ervoor dat verschillende versies van jouw homepage adressen naar DEZELFDE URL gaan. Denk hierbij aan HTTP en HTTPS versies of {www.jouwwebsite.nl} en {jouwwebsite.nl}. Anders verspreid Google zijn “(plus)punten” over meerdere URL’s in plaats van dat Google alle punten aan één URL geeft! Los dit op met URL Canonicalization. Dit hangt nauw samen met punt 4.
4. Dezelfde content verspreid over verschillende websitepagina’s? gebruik rel=canonical URLs. Dit voorkomt duplicate content voor de zoekmachine.
5. Gebruik geen afbeelding(en) met tekst om op je websitepagina te plaatsen. Google heeft (nog steeds) moeite om tekst die zich in een afbeelding bevindt te analyseren. Gebruik daarom liever een kopje (zoals een H1) dan een afbeelding die tekst bevat.
6. Check of dat er links verwijzen naar websitepagina’s op jouw website die niet meer bestaan (en naar een 404 pagina gaan) Wat is een 404 error? Gebruik hiervoor Backlinkchecker of Site Explorer om dit te analyseren. Verwijs (= redirecten in websitetaal) als volgende stap de niet meer bestaande pagina’s naar jouw populairste pagina’s. Wat is een redirect (zie ook punt 8.)?
7. Gebruik HTTPS i.p.v. HTTP. Schaf hiervoor een SSL certificaat aan.
8. Gebruik 301 redirects en verwijs de desbetreffende pagina’s naar de juiste pagina (dus niet altijd naar de Homepage). By the way, je hebt ook 302 redirects. Het verschil met een 301 is dat een 302 tijdelijk is en een 301 is permanent.
9. Gebruik XML sitemaps. Want:
- Je moet een XML sitemap altijd aanmaken.
- Je moet niet verschillende versies van een enkele sitemap hebben. Zorg dat de sitemap(s) up-to-date is (of zijn).
- De nieuwste XML sitemap versie moet aan de Google Search console zijn toegevoegd.
- Sitemaps zijn een must voor grotere, ingewikkelde websites.
10. Zorg dat je website snel laadt. Doe dat onder andere door:
- Compressie toe te passen (dat kan met gZIP (lees hier de engelse uitleg van gZip).
- Caching in te zetten.
- Je afbeeldingen te optimaliseren.
- Een CDN (= Content Delivery Network) te gebruiken. Handig als je een internationaal publiek hebt.
- Het aantal 301 redirects beperkt te houden.
Is bovenstaande lastig en kun je hulp gebruiken om jouw SEO problemen op te lossen? Neem dan contact op met Richard via email ([email protected]).