augustus 15, 2018 Richard Vermeer

Webshop obstakels. Welke zijn er en hoe los je ze op voor jouw bezoeker?

Je webshop optimaliseren zorgt voor meer omzet. Waarom? Omdat het wegnemen van obstakels voor meer daadwerkelijke verkopen zorgt. Waar je op kunt letten laat ik je zien in een serie van blogs. Hierbij de eerste.

Vragen over jouw website? Neem contact op en bel Richard op 0611210036!

Webshop optimaliseren

Zonder dat je het door hebt bevat jouw webshop veel hobbels, drempels, obstakels, technische en layout problemen en noem het allemaal maar op. Gelukkig kun je hier iets aan doen. Het doel van je webshop is natuurlijk om jouw product of dienst te verkopen en om daarmee te zorgen voor omzet. Eén zo’n verkoop heet in een coole term ook wel conversie. Je wilt dus met jouw webshop een goede, hoge conversie. Leuk als je ziet dat er 10.000 unieke websitebezoekers zijn, maar als er nul iets kopen is dus je conversie nul. En daarmee ook je omzet. Hieronder een overzicht.

Soorten drempels/obstakels

Er zijn verschillende niveaus van obstakels.

  1. Je onderscheid je niet (voldoende) van de concurrent. Zoals: jouw levertijden zijn langer. Of: de concurrent geeft een korting en jij niet.
  2. De techniek laat je in de steek. Zoals: Je website laadt te langzaam (hosting is daarbij vaak een onderschat onderwerp; ik schreef er al een blog over).
  3. Een door jou aangeboden functionaliteit werkt niet goed. Zoals: Je hebt een zoekfunctie in je webshop, maar deze werkt niet zoals een bezoeker zou willen.
  4. De webshop is niet of minder gebruiksvriendelijk. Zoals: Een bezoeker vindt de opzet lastig te begrijpen.
  5. Neem zoveel mogelijk twijfel en onzekerheid weg bij een bezoeker. Zoals: Wat gebeurt er met mijn pakketje als ik niet thuis ben? Of: Worden mijn gegevens wel veilig genoeg bewaard?

Obstakels opsporen

Om drempels te ontdekken is het nodig om de diepte in te duiken van de data van jouw website. Analyse en statistieken. Waarschijnlijk niet je meest favoriete hobby, maar wel van belang om de juiste beslissingen te nemen. Namelijk een beslissing op basis van data en niet op basis van emotie. Enkele tools die je daarbij kunnen helpen zijn: Uptrends, iPerceptions en Google Content Experiments.

In de nabije toekomst zal ik nog meer berichten schrijven over bovenstaand onderwerp. Het gaat dan bijvoorbeeld over het meten van je doelen, het maken van rapportages om die doelen in kaart te brengen (en erachter te komen of je ze hebt gehaald of niet), analyseren en optimaliseren.

Hierbij gebruik ik als bron het boek van Jurjen Jongejan: “Meer omzet met je webshop“. Een zeer interessant boek.

Heb je nog vragen over WordPress neem dan gerust contact op of laat een reactie achter onder dit blog. Thanks!

,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kleine moeite, groot plezier!

Ik help je graag verder met mijn online kennis!