YES! Je hebt de geheime sidearea ontdekt.

Wist je dat:

- We doneren aan een goed doel na uitvoer van een project?

- Deze website bestaat uit meer dan 125 pagina's?

- We in 1 week een compleet nieuwe website kunnen ontwikkelen? Maar dat ook doen in 8 tot 12 weken?

- Je ons snel kunt bereiken via +31 6 11210036 | [email protected] ? (tussen 09.00 en 17.30 uur)

WordPress plugins installeren en (de)activeren. Hoe werkt dat?

WordPress plugins installeren en (de)activeren. Hoe gaat dat in z’n werk?

WordPress plugins installeren kun je uitvoeren door (nadat je bent ingelogd in je WordPress website; zie hier hoe je inlogt in je website) aan de linkerkant in het menu naar het item “Plugins”  te gaan en daar op te klikken. Je ziet dan een overzicht van alle plugins (wat is een plugin eigenlijk?) die in jouw WordPress website aanwezig zijn.

Als je een plugin in je website hebt die je niet meer wilt gebruiken, ga dan met je muis naar deze plugin. Onder de naam van de plugin staat met blauwe tekst “Deactiveren” (bij sommige plugins zie je ook nog “Instellingen” en andere blauwe teksten staan. Dit kan per plugin verschillen). Als je nu een plugin (= functionaliteit) niet meer wilt gebruiken in je website, klik dan op “Deactiveren”.

Met “Deactiveren”  gooi je de plugin NIET weg, maar zet je deze simpelweg uit (hiermee verdwijnt ook de functionaliteit uit je website). Wil je een plugin weggooien dan dien je, na het deactiveren, te klikken op de rode tekst “Verwijderen”. Dan is de plugin echt weg. LET OP: De data die de plugin heeft verzameld zal ook verdwijnen als je de plugin verwijderd/delete/weggooit.

Vragen over jouw website of webshop? Of wil je meer leren over WordPress? Neem contact op en bel Richard op 0611210036!

Plugins testen als er iets niet werkt in je website

Het deactiveren van een plugin helpt je ook op het moment dat je een fout in je website hebt. Door plugins te (de)activeren kun je erachter komen welke plugin de fout veroorzaakt. Het beste (maar ook het lastigste omdat het de look en feel aantast van je website op het moment dat je gaat testen) is het om alle plugins uit te zetten en deze dan 1-voor-1 weer aan te zetten en steeds de front-end te controleren op fouten. Als er een plugin is die een fout veroorzaakt, dan zie je de fout optreden op het moment van activatie van de desbetreffende plugin. Je kunt dan deze plugin weer deactiveren en een andere plugin zoeken of een supportaanvraag doen bij de plugindeveloper. Het niveau van het support is afhankelijk van het feit of een plugin gratis is of dat je een licentie hebt aangeschaft.

Nieuwe WordPress plugins installeren

Als je links in het menu op “plugins” hebt geklikt zie je de websitepagina met alle plugins in jouw website. Bovenin deze pagina zie je een knop met de tekst “Nieuwe plugin”. Klik hierop om naar de online WordPress bibliotheek, vol met plugins, te gaan. Type rechts in het zoekveld (met de tekst: “Plugins zoeken…”) de naam van de plugin die je zoekt. Weet je niet de precieze naam van de plugin? Gebruik dan eerst even Google om te zoeken op de naam van de functionaliteit die je wilt installeren. Gebruik woorden zoals “beste wordpress plugin contactformulier”. Je krijgt dan vele websites (blogs) met lijstjes met daarop contactformulier functionaliteiten voor WordPress. Let er op dat veel plugins in het Engels zijn. Het kan dus helpen om in Google Engelstalige woorden te gebruiken om de juiste plugin te vinden.

Heb je jouw plugin gevonden? Klik dan op de knop “Nu installeren”. Na installatie klik je op “Activeren” waarna de plugin is geactiveerd. De plugin zal of zijn eigen icoon hebben links in de WordPress menu balk of onder “Instellingen” of “Gereedschap” als item worden opgenomen. Ga daar met je muis overheen om de “Instellingen” te vinden zodat je jouw plugin/functionaliteit kunt configureren. Zoals hierboven in dit blog beschreven kun je de Instellingen ook vaak vinden als blauwe tekst onder de pluginnaam op de Plugins overzichtspagina.

In de basis is het dus: Installeren, Activeren en Instellingen uitvoeren. En als de plugin al in je website zit is het een kwestie van (de)activeren en (indien nodig) Verwijderen. Als je een plugin hebt gedeactiveerd is het meestal ook het beste om deze echt te verwijderen. Dit zorgt ervoor dat je de plugin niet uit het oog verliest mocht het gebeuren dat er een veiligheidslek in zit en je vergeet de plugin te updaten. Wordt dit lek misbruikt dan heb je een probleem met je website. Je kunt de plugin altijd weer terugvinden in de online WordPress bibliotheek en deze opnieuw installeren.

Heb je nog andere vragen over WordPress, jouw website of webshop of heb je behoefte aan een WordPress workshop in 2020? Zodat ook jij bovenstaande vragen (en meer) kunt beantwoorden voor jezelf? Neem gerust contact op of laat een reactie achter onder dit blog. Thanks!