Linkedin alleen voor individuen? Dacht het niet. Lees hieronder een introductie hoe je Linkedin kunt inzetten voor de marketing van jouw bedrijf.
Feitjes Linkedin marketing
- De verwachting is dat het economisch belang van het netwerk de komende jaren zal blijven toenemen.
- Nederland is Linkedin kampioen: We hebben de hoogste penetratiegraad.
- Een Linkedin gebruiker is hoog opgeleid en werkzaam in een senior functie.
- Het is een laagdrempelig platform om “Thought Leadership” te claimen.
- De data in Linkedin is erg betrouwbaar omdat individuen hun profiel goed up to date houden.
- Linkedin wordt gebruikt voor sollicitaties en om te bepalen met wie een bedrijf zaken zou willen doen.
- Het netwerk wordt gebruikt om op de hoogte te blijven van trends en om de expertise (verder) te ontwikkelen.
- Het is een heel goed netwerk om je zakelijke diensten en produkten onder de aandacht te brengen.
- Uitermate geschikt voor lead generatie.
- Het opzetten van een company page of een Linkedin groep is gratis.
Linkedin Marketing
Voor het gemak gaan we er even van uit dat de conclusie van je social analyse is dat Linkedin een uitstekend platform is om je doelgroep te bereiken. Tijd dus om je “company page” en/of Linkedin groep op te gaan zetten!
Op Linkedin is de mindset anders dan op Facebook. De mindset is vooral zakelijk waardoor er op een andere wijze wordt gecommuniceerd met elkaar. Vanuit deze gedachte kun je je marketing strategie verder optimaliseren:
- Breng de diverse emoties van je doelgroep(en) in kaart. Gebruik hiervoor social persona’s.
- Bedenk hoe je helder kunt krijgen wat de informatiebehoefte is van je doelgroep. Dit kan door dit simpelweg te vragen aan je volgers (je kunt hiervoor een poll gebruiken).
- Influencers betrekken in je strategie is een goed idee. Je kunt hun betrokkenheid stimuleren door hen te voorzien van exclusieve content en info.
- Probeer de content aan te laten sluiten bij de mindset van de gebruiker(s).
Bepaal inhoud Linkedin marketing strategie
Een Linkedin strategie bestaat uit meerdere stappen (lees hier in detail hoe je een goed plan opstelt):
- Doelen stellen (wat wil je bereiken?)
- Doelgroep(en) bepalen (o.a. functie, branche, bedrijfsgrootte, regio, opleidingsniveau, geslacht)
- Contentstrategie opstellen (filmpjes, white papers, artikelen, produktinfo, presentaties (via Slideshare), input medewerkers)
- Bepaal KPI’s om je prestaties te analyseren.
- Analyse (door het gebruik van rapportages)
- Plan van aanpak (inclusief begroting, planning, teamsamenstelling, actielijst, taken, verantwoordelijkheden en randvoorwaarden).
- Intern alles OK? (teamsamenstelling, handleidingen, richtlijnen, kick-off, workshops, goede professionele foto)
- Implementatie
Tot zover deze korte introductie waarom en hoe je Linkedin marketing zou kunnen inzetten. In de volgende blog meer details over owned, paid en earned media op Linkedin.