Websites, maar dan makkelijk

Dit is een blog van Social Pepper

Help, mijn wordpress contactformulier komt niet aan!

wordpress contactformulier komt niet aan
xxxx

Een aantal weken geleden werd de WordPress website van een opdrachtgever verhuisd van de ene hostingprovider naar de andere. Niks aan de hand zul je zeggen, de website functioneerde nog netjes naar behoren. Alleen helaas waren we vergeten nog een test te doen met het verzenden van een contactformulier vanaf de website. Na een tweetal weken kwamen we erachter dat er geen contactformulier meer aankwam in de mailbox van de klant.

Het gekke was dat de website nog steeds het formulier verzond. In eerste instantie leek het een caching probleem te zijn, maar dit was niet de oorzaak van het niet arriveren van het contactformulier in de mailbox van de klant. We zijn natuurlijk op zoek gegaan naar de daadwerkelijke oorzaak.

Is het de plugin/functionaliteit die het probleem veroorzaakt? Contactform 7 of WP forms lite, het maakte niet uit. De website verzond het formulier/de mail maar de mail kwam niet aan. Het contactformulier zat ook niet in de spambox (dat gebeurd zo nu en dan ook, dus check deze altijd als eerste)! Nadat de conclusie was getrokken dat de soort plugin eveneens geen verschil maakte kon het bijna niets anders zijn dan een zogenaamd SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) probleem.

SMTP is een standaard waarmee mail wordt verstuurd. Meestal gebruiken wij de WP SMTP plugin.

Om deze oplossing correct te laten werken zijn de mailgegevens nodig van de opdrachtgever. (Mail)servernaam van de webhostingprovider, loginnaam en wachtwoord. Deze dienen te worden ingevuld in de back-end van de WordPress website. In sommige gevallen dient de premiumversie van deze SMTP plugin te worden aangeschaft. Bij deze premium versie kunnen dan de juiste gegevens worden ingevuld. Door het gebruik van deze SMTP oplossing was ons probleem (gelukkig) opgelost.

Update februari 2025: Wat ook kan werken is bij je hostingprovider een nieuw/extra emailadres aanmaken. bv [email protected]. Gebruik dan dit emailadres als From adres in je Contactformulier plugin (zoals WPForms of Contactform 7). Deze oplossing werkt ook regelmatig omdat de plugins dan een bestaand emailadres nodig hebben. Het nieuwe/extra emailadres hoef je voor de rest niet te gebruiken, zolang het maar bestaat.

WordPress contactformulier komt niet aan: Testen.

In het kort, hoe check je het feit dat je contactformulier niet aan komt?

  1. Check je plugin en switch plugin om te testen of dat helpt.
  2. Werkt de website naar behoren? Worden de formulieren verstuurd (ververst de pagina) en volgt er een “succes” bericht?
  3. Zit het formulier wellicht in je spambox?
  4. Vraag je webhostingprovider of een SMTP oplossing verplicht is of geadviseerd wordt vanuit hen. Zo ja, implementeer deze.

Omdat we tijdens de verhuizing van de website een en ander m.b.t. het contactformulier over het hoofd hebben gezien (het formulier werkte voor de verhuizing correct en was ook getest) was het voor ons te laat, maar als je Contactform 7 gebruikt dan heb je nog een plugin die de ingezonden formulieren opslaat in je website. Zet deze oplossing/plugin aan en je raakt nooit meer iets kwijt.

Update augustus 2023: Bovenstaand issue komt vooral voor bij de Contactform 7 oplossing. Als we een formulier maken met Elementor of met deze plugin (WP Forms lite linkje) dan is er meestal tot nooit iets aan de hand…

Heb je vragen?

Heb je hulp nodig bij het updaten van je WordPress website of webshop? Of heb je andere vragen over WordPress, jouw website of webshop? Zodat ook jij bovenstaande vragen (en meer) kunt beantwoorden voor jezelf? Neem gerust contact op of laat een reactie achter onder dit blog. Thanks!

6 reacties

  1. Ik heb een vraag over het contactformulier op mijn wordpress site. Het contactformulier komt niet door in onze mail. Is er een mogelijkheid dat jullie me even kunnen helpen hiermee?

  2. Beste Social Pepper Richard,

    Wij hebben dit probleem op de (nieuwe, nog in opbouwfase verkerende) website van van de wijkraad, met gebruik van WP Forms (de gratis versie).
    Verzenden lijkt heel snel te lukken, er volgt een verzendbevestiging op de plek waar het formulier stond.

    De bevestigingsmail die naar de afzender moet, gaat naar het adres waar het formulier heen moet gaan. De verzender ontvangt niets. Het ingevulde en verzonden formulier is nergens te vinden.

    Misschien enkele suggesties?
    Het zou mooi (en noodzakelijk) zijn als dit gaat werken….

    Bij voorbaat dank en vriendelijke groeten,
    Jan

  3. Beste Jan,

    Dank voor je bericht. In het kort hieronder een antwoord op jouw vraag:

    1. Bij de bevestiging is het incorrecte veld ingesteld. Deze zal wellicht standaard op jullie eigen mailadres staan terwijl de bevestiging naar het e-mail veld moet wat is ingevuld in het contactformulier door de gebruiker.
    2. Wat je kunt doen is een emailadres aanmaken bij de hostingprovider (bv: no-reply@…..). Met dit emailadres hoef je niks te doen, gewoon aanmaken en gebruiken als verzendadres bij de instellingen van je contactformulier.
    3. Als stap 2. niet werkt, zie het bericht hierboven. Dan is er een extra SMTP plugin/functionaliteit nodig om ervoor te zorgen dat het contactformulier aankomt. De website werkt dan wel correct, maar het formulier blijft online ergens “hangen”.

    Hopelijk kun je hier mee verder.

    Groeten, Richard

    1. Beste Richard,

      Allereerst natuurlijk hartelijk dank voor de aangedragen suggesties!
      Na weer heel wat pogingen om dit probleem op te lossen, helaas nog geen succes.
      Ik heb je hierover en uitgebreidere mail gestuurd, met bijlagen over de gebruikte instellingen.
      Als je daar eens naar wilt kijken, brengt dat hopelijk de oplossing.

      Bij voorbaat hartelijk dank,
      Met vriendelijke groet,
      Jan

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

(Nieuwe) website nodig? Verzend je e-mailadres en ontvang een persoonlijke code voor 3 maanden gratis onderhoud bij afname van een website.