Een aantal weken geleden werd de WordPress website van een opdrachtgever verhuisd van de ene hostingprovider naar de andere. Niks aan de hand zul je zeggen, de website functioneerde nog netjes naar behoren. Alleen helaas waren we vergeten nog een test te doen met het verzenden van een contactformulier vanaf de website. Na een tweetal weken kwamen we erachter dat er geen contactformulier meer aankwam in de mailbox van de klant.
Het gekke was dat de website nog steeds het formulier verzond. In eerste instantie leek het een caching probleem te zijn, maar dit was niet de oorzaak van het niet arriveren van het contactformulier in de mailbox van de klant. We zijn natuurlijk op zoek gegaan naar de daadwerkelijke oorzaak.
Is het de plugin/functionaliteit die het probleem veroorzaakt? Contactform 7 of WP forms lite, het maakte niet uit. De website verzond het formulier/de mail maar de mail kwam niet aan. Het contactformulier zat ook niet in de spambox (dat gebeurd zo nu en dan ook, dus check deze altijd als eerste)! Nadat de conclusie was getrokken dat de soort plugin eveneens geen verschil maakte kon het bijna niets anders zijn dan een zogenaamd SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) probleem.
SMTP is een standaard waarmee mail wordt verstuurd. Meestal gebruiken wij de WP SMTP plugin.
Om deze oplossing correct te laten werken zijn de mailgegevens nodig van de opdrachtgever. (Mail)servernaam van de webhostingprovider, loginnaam en wachtwoord. Deze dienen te worden ingevuld in de back-end van de WordPress website. In sommige gevallen dient de premiumversie van deze SMTP plugin te worden aangeschaft. Bij deze premium versie kunnen dan de juiste gegevens worden ingevuld. Door het gebruik van deze SMTP oplossing was ons probleem (gelukkig) opgelost.
WordPress contactformulier komt niet aan: Testen.
In het kort, hoe check je het feit dat je contactformulier niet aan komt?
- Check je plugin en switch plugin om te testen of dat helpt.
- Werkt de website naar behoren? Worden de formulieren verstuurd (ververst de pagina) en volgt er een “succes” bericht?
- Zit het formulier wellicht in je spambox?
- Vraag je webhostingprovider of een SMTP oplossing verplicht is of geadviseerd wordt vanuit hen. Zo ja, implementeer deze.
Omdat we tijdens de verhuizing van de website een en ander m.b.t. het contactformulier over het hoofd hebben gezien (het formulier werkte voor de verhuizing correct en was ook getest) was het voor ons te laat, maar als je Contactform 7 gebruikt dan heb je nog een plugin die de ingezonden formulieren opslaat in je website. Zet deze oplossing/plugin aan en je raakt nooit meer iets kwijt.
Update augustus 2023: Bovenstaand issue komt vooral voor bij de Contactform 7 oplossing. Als we een formulier maken met Elementor of met deze plugin (WP Forms lite linkje) dan is er meestal tot nooit iets aan de hand…
Heb je vragen?
Heb je hulp nodig bij het updaten van je WordPress website of webshop? Of heb je andere vragen over WordPress, jouw website of webshop? Zodat ook jij bovenstaande vragen (en meer) kunt beantwoorden voor jezelf? Neem gerust contact op of laat een reactie achter onder dit blog. Thanks!